خلاصة:
هرگونه اختلال در نظام هنجاری سازمان ها، نوعی آشفتگی و بی نظمی به بار می آورد که از آن به عنوان آنومی سازمانی تعبیر می گردد که اثرات زیان باری بر سازمان تحمیل می نماید. سازمانهای آموزشی و دانشگاه ها هم ممکن است مانند هر سازمان دیگری دچار بی نظمی شوند. بنابراین به مدیریتی نیاز دارند که بتواند به کمک آن از منابع حیاتی و استراتژیک خود که همان منابع انسانی سازمان است به بهترین نحو ممکن استفاده کند تا به اهداف خود دست یابد و بیشترین اثربخشی سازمانی را کسب نماید. هدف مقاله طراحی الگوی نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی در تقلیل آنومی سازمانی در آموزش عالی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نوع داده ها، کیفی و از نظر شیوه پژوهش، داده بنیاد است. مشارکت کنندگان در این پژوهش براساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 15 نفر از اساتید دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران حوزه آموزش و پژوهش دانشگاههای دولتی مورد مطالعه بودند که با روش نمونه گیری هدف مند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته است. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار داده ها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکت کنندگان صورت گرفت. براساس یافته های پژوهش، ابعاد و مولفه ها در شش بعد شامل: شرایط علی، پدیده ی محوری، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها، پیامدها شناسایی شدند. با تحلیل مصاحبه ها درمرحله اول، 228 کد اولیه بدست آمد. در کدگذاری انتخابی، 17 مقوله اصلی و 44 مقوله فرعی استخراج، و در مدل پارادایمی جا گرفت.
Any disturbance in the normative system of organizations brings a kind of chaos and disorder, which is interpreted as organizational anomie, which imposes harmful effects on the organization. Educational organizations and universities may suffer from disorder like any other organization. Therefore, they need a management that can use its vital and strategic resources, which are the organization's human resources, in the best possible way to achieve its goals and achieve the greatest organizational effectiveness. The purpose of the article is to design a model of the role of strategic human resources management in reducing organizational anomie in higher education. The current research is practical in terms of purpose; In terms of the type of data, it is qualitative and in terms of the research method, it is foundational data. The participants in this research, based on the rule and principle of theoretical saturation, included 15 university professors in the field of human resources and managers in the field of education and research of public universities, who were selected by purposive and theoretical sampling. The data collection tool is semi-structured in-depth interviews. The data were analyzed in three stages of open, central and selective coding. Validity of the data was done using the verifiability method by the participants. Based on the findings of the research, dimensions and components were identified in six dimensions including: causal conditions, central phenomenon, background factors, intervening conditions, strategies, consequences. By analyzing the interviews in the first stage, 228 primary codes were obtained. In the selective coding, 17 main categories and 44 subcategories were extracted and placed in the paradigm model.
ملخص الجهاز:
طراحي الگوي نقش مديريت استراتژيک منابع انساني در تقليل آنومي سـازماني در آموزش عالي ايران سيمين محمدي ١، محمد فيضي زنگير٢، محمد روحي عيسـي لـو٣، محمـد حسـن زاده محمودآبـاد، 4 حبيب ابراهيم پور٥ چکيده هرگونه اختلال در نظام هنجاري سازمان ها، نوعي آشفتگي و بي نظمي به بار مي آورد که از آن به عنوان آنومي سازماني تعبير مي گردد که اثرات زيان باري بر سازمان تحميل مي نمايد.
امروزه بسياري از مديران دريافته اند که سرمايه انساني مهم ترين و برجسته ترين سرمايه سازماني است (حميديان پور، رجب پور، افراخته و مهرابي،١٣٩٨)، و مزيت رقابتي پايدار سازمان ها در گرو سرمايه هاي انساني و کارکناني است که با کارشان عجين شوند و دستيابي به اهداف سازماني را با تحقق اهداف فردي خود هم سو بدانند که اين امر سازمان ها را ملزم به ايجاد شرايط بسترساز براي تقويت انگيزه و اشتياق کارکنان جهت انجام وظايف کاري در سازمان مي کند (کورلي، بوزمان ، ژانگ و تساي ٢٠١٧،٢: ٦٧١).
Corley, Bozeman, Zhang & Tsai 3.
اين پژوهش بر آن است تا با پر کردن خلا موجود به بررسي اهميت نقش مديريت استراتژيک منابع انساني در تقليل آنومي سازماني در دانشگاه هاي مورد مطالعه بپردازد.
طراحي مدلي از نقش مديريت استراتژيک منابع انساني در تقليل آنومي سازماني در دانشگاههاي مورد مطالعه ، با بکارگيري ابزار گرداوري داده ها از طريق مصاحبه نيمه ساختار يافته عميق با ١٥ نفر اساتيد دانشگاهي حوزه منايع انساني، مديران و کارشناسان حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه هاي مورد مطالعه ، و با بهره گيري از روش داده بنياد و با استفاده از کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام پذيرفت و در قالب مدل فوق ارائه گرديد.