خلاصة:
پژوهش و ارزشیابی در نظام تربیت رسمی و عمومی به عنوان یک فعالیت ماموریتگرا، بر مبانی، رسالت، اهداف و ماموریتهای نظام تربیت رسمی وعمومی استوار است. هدف از اجرای این تحقیق، ارائه الگوی پژوهش و ارزشیابی تحول محور با رویکرد داده بنیاد در نظام تعلیم و تربیت ایران است. روش تحقیق از نوع آمیخته است. مرحله کیفی از روش استقرائی و راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد از دیدگاه اشتراوس و کوربین ودر مرحله کمی از تکنیک دلفی فازی و تحلیل شکاف فازی استفاده شد. جمعآوری دادهها به شیوه اشباع نظری بود. کدگذاری باز هم زمان و زنجیرهوار دادهها به کمک نرم افزار مکس کیودا 18 از 26 صفحه یادداشتهای خود بنیان مبتنی بر مشاهده شروع شد و سپس 129 سند کدگذاری و در پایان با کدگذاری مصاحبههای عمیق با 11 خبره به پایان رسید. در پایان این مرحله 98 مقوله شناسایی شد. الگوی اولیه در اختیار 12 خبره از اساتید دانشگاه فرهنگیان، فردوسی مشهد، پیام نور و دانشگاه آزاد قرار گرفت و تغییرات دلفی فازی در 3 مرحله انجام و مدل با 72 مقوله به اشباع نظری رسید. اهمیت مقولهها بین 7/0تا 9/0 قرار دارد و بطور متوسط مقولهها دارای اهمیت 0.79 هستند. عملکرد مقولهها بین 35/0 تا 6/0قرار دارد و بطور متوسط مقولهها دارای عملکرد 493/0هستند. الگوی نهایی پژوهش و ارزشیابی تحول محور شامل ۱۱ مولفه برای شرایط علّی، 20 مولفه برای راهبردها، 9 مولفه برای شرایط مداخله گر، 14 مولفه برای شرایط زمینه ای و 17 مولفه برای پیامدها می باشد.
Research and evaluation in the formal and public education system as a missionoriented
activity is based on the principles, mission, goals and missions of the
formal and public education system. The purpose of this study is to provide a
research model and transformation-oriented evaluation with a data-based approach
in the Iranian education system. The research method is mixed. Qualitative stage of
inductive method and strategy of data foundation and Delphi fuzzy data theorizing
and in quantitative stage of descriptive-survey type, fuzzy gap analysis strategy was
used. Data collection is theoretically sufficient. Time and time coding of data with
the help of MaxiQuoda 18 software from 26 pages of self-based notes based on
observation, then 129 coding documents and ending with coding in-depth interviews
with 11 experts, respectively, this stage with 98 categories it reached theoretical
sufficiency. The initial axial coding pattern was provided to 12 experts from
Farhangian University, Ferdowsi University of Mashhad, Payame Noor and Azad,
until the final pattern was determined by fuzzy Delphi method. And the fuzzy
Delphi changes were performed in 3 stages and the model reached theoretical
saturation with 72 categories. The importance of the categories is between 0.7 and
0.9 and on average the categories have an importance of 0.79. The performance of
the categories is between 0.35 and 0.6 and on average the categories have a
performance of 0.493. The downward trend of the performance line indicates a
decrease in performance and an increase in the phase gap.
ملخص الجهاز:
راهبردها يا کنش ها يا برهم کنش هاي خاصي که از پديده محوري منتج ميشود شامل : پايش مداوم عملکرد- توسعه فرهنگ پژوهش - هدفمند و ماموريت گرا- جامع نگري و آينده نگري- تنوع و کثرت در روش - نظام مند و تحول آفرين - يکپارچگي عملکرد- عمل مدار و تصميم ساز- رويکرد کمي و کيفي- وحدت و هماهنگي - سياستگذاري- تمرکز بر نظام تربيت - مشارکت و تعامل همه جانبه - اخلاق گرايي- مسئوليت پذيري و پاسخگويي- روشهاي نوآور و پويا- تاب آوري و انعطاف پذيري- اجرا خرد و کلان - تنوع زماني- فعاليت مستمر و تکاملي ميباشد.
مقوله هاي راهبردهاي پژوهش و ارزشيابي تحول محور کدامند و چه وضعيتي دارند؟ راهبردها يا کنش ها يا برهم کنش هاي خاصي که از پديده محوري منتج ميشود شامل : پايش مداوم عملکرد- توسعه فرهنگ پژوهش - هدفمند و ماموريت گرا- جامع نگري و آينده نگري- تنوع و کثرت در روش - نظام مند و تحول آفرين - يکپارچگي عملکرد- عمل مدار و تصميم ساز- رويکرد کمي و کيفي- وحدت و هماهنگي- سياستگذاري- تمرکز بر نظام تربيت - مشارکت و تعامل همه جانبه - اخلاق گرايي- مسئوليت پذيري و پاسخگويي- روشهاي نوآور و پويا- تاب آوري و انعطاف پذيري- اجرا خرد و کلان - تنوع زماني- فعاليت مستمر و تکاملي ميباشد.