خلاصة:
سازمان ها امروزه بهطور فزاینده ای سعی در انجام فعالیت های خود به صورت پروژه محور دارند. از طرفی خلق، ارائه و حفظ ارزش، سه مولفه کلیدی مدیریت ارزش در اثر بخشی سازمان ها به ویژه سازمان های پروژه محور می باشد. هر دو رویکرد مدیریت ارزش سخت (ساختارها، استراتژی ها و سیستم ها) و مدیریت ارزش نرم (کارکنان، مهارتها، سبک ها) در پارادایم مدیریتی می توانند منبع خلق ارزش باشند و این به نوع دیدگاه مدیریتی بستگی دارد که از چه منبعی استفاده نماید، در این پژوهش تعاملات میان کارکنان و مدیران، منبع خلق ارزش است. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای خلق ارزش از تعاملات اجتماعی مدیر با کارکنان است. انجام پژوهش در قالب گراندد تئوری بوده و با انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با سوالات باز است. روش نمونهگیری گلوله برفی با انتخاب 23 نفر از مدیران دارای سابقه بیش از 10 سال در سازمان های پروژه محور انجام شد. نتایج پژوهش بیان می دارد، مدیر در هنگام تعامل می تواند20 مقوله اصلی را به عنوان راهبرد برای ایجاد ارزش در ذهن کارکنان بهکارگیرد، البته با درنظرگرفتن مقولات مربوط به عوامل زمینه ای و مداخلهگر که در اثر بخشی راهبرد ها موثر هستند. همچنین مدیر با ادغام و یا ترکیبی از هر دو رویکرد سخت و نرم در مدیریت پروژه می تواند ارزش را در ذهن کارکنان ایجاد نماید.
ملخص الجهاز:
هدف این است که فرآیندی جمعی از یادگیری ایجاد شود که به موجب آن ، کنشگران در یک درک مشترک قرار گیرند، مدیران اغلب از طریق یک روند رقابت گفتاری ٢، نقشی فعال در ساخت روایات خلق ارزش دارند و ارزش ها محصول یک فرآیند مذاکرة اجتماعی هستند که به طور مداوم در یک سری از زمینه های گفتمان در محیط اجرایی پروژه ها ایجاد و به کار گرفته میشوند (Ntly Sergeev٢٠١٩ &Sturt D.
توسعه ی مفهوم خلق ارزش می تواند در هر زمینه و هر بخش از سازمان پروژه محور صورت گیرد، به عنوان مثال هر شانزده حوزة دانشی استاندارد PMBOK١ میتوانند مبنای ارزش آفرینی باشند و این سؤال مطرح میشود که هر یک از این عناوین ارائه شده در استاندارد چگونه میتوانند مبنای خلق ارزش باشند به طوری که در تحقیقات آینده ارزیابی شوند، در این پژوهش در چارچوب دو پارادایم مدیریت استراتژیک و مدیریت ارزش نرم با هدف دستیابی به موفقیت در پروژه ها، تعاملات اجتماعی میان مدیران و کارکنان در محیط پروژه به عنوان پتانسیلی موجود برای خلق ارزش است که با ادراک این پتانسیل توسط مدیران و به کارگیری این استراتژی رفتاری به عنوان راهبرد در تعاملات خود با کارکنان ، در شرایط و زمان مقتضی میتوانند ارزش همکاری را در ذهن کارکنان ایجاد و در دستیابی به موفقیت در پروژه ها اثربخش تر باشند.
Project Mngement Body Of Knowledge برای استخراج مقولات خلق ارزش در مدیریت پروژه ها بر مبنای واقعیات اجتماعی و تعاملات موجود میان مدیران و کارکنان انتخاب گراندد تئوری ١ به عنوان یک روش پژوهش کیفی برای توسعه ی مفاهیم و استخراج داده ها است .