خلاصة:
در کشور ما سالانه منابع و بودجههای فراوانی در بخشهای مختلف خصوصی و دولتی، صرف فعالیتها و امور مرتبط با علم و فناوری میشود. سیاستگذاران علم و فناوری برای مدیریت نهادهای علم و فناوری(از جمله اختصاص بودجه به آنها) نیاز به ارزیابی عملکرد علمی آن نهادها دارند. در حال حاضر، برای کنترل راهبردی حوزه علم و فناوری، به مسائل موجود به صورت مسائلی از هم جدا نگریسته میشود و همبستگی و تاثیر و تاثر آنها کمتر مورد توجه است. بنایراین در تحقیق پیش رو پس از برشمردن شاخصهای کلان اندازهگیری علم و فناوری، به دنبال یافتن ارتباط میان این شاخصها و نیز طبقهبندی آنها در سطوح مختلف میباشیم. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعهای و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. خبرگان مورد نظر یازده نفر از صاحبنظران و متخصصان مرتبط با موضوع هستند که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. به همین منظور ضمن مصاحبه با خبرگان این حوزه و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، این شاخصها در پنج سطح تقسیمبندی شدهاند. «منابع مالی» دارای بیشترین میزان استقلال بوده، پس از آن «آموزش عالی و نظامات آن» قرار دارند. «منابع انسانی» و «زیرساخت» در سطح سوم، «تولید علم»، «محیط و چارچوب نهادی» و «ترویج علم و فنّاوری» در سطح دوّم مدل هستند و در نهایت، در سطح اوّل که وابستهترین عوامل را دربردارد، «دستاوردهای اقتصادی» و «شبکهسازی و تعاملات» قرار دارند.
Annually, extensive budgets and resources in various public and private sectors are dedicated to science and technology related affairs in our country. In order to manage science and technology institutions, Science and technology policymakers (including budget allocations) need to assess those institutions scientific performances. Currently, to strategically control science and technology, existing issues are regarded separately, and their inter-correlation is mostly neglected. Hence, in this study, after listing macro indicators of science and technology measurements, we seek to discover the relationship between these indicators and their classification in different levels. The present study is developmental and descriptive-survey in terms of purpose and method, respectively. The target experts consist of eleven authorities and specialists of the desired subject and they have been purposely selected. In this regard, alongside interviewing the experts and using interpretive structural modeling, these indicators are categorized into five levels. “Financial sources” possesses the highest level of independence, followed by “higher education and its orders”. “Human resources” and “Infrastructure” are ranked third, and “Science production”, “Institutional environment and framework” and “science and technology promotion” belong to the second level of the model. Ultimately, “networking and interactions” and “economic achievements” are placed in the first level, which includes the most dependent factors.
ملخص الجهاز:
/ نشریه علمی پژوهش های پیشرفت : سیستم ها وراهبردها بهار ١٣٩٩، سال ١، شماره ١: ١٧٥ ـ ١٣٣ مدل سازی ساختاری تفسیری مؤلفه های کنترل راهبردی سیاست های کلّی علم و فناوری علی رضاییان ١ *، علیرضا علیاکبری ٢ ، محمّدمیلاد احمدی *3 تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٧/٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/١٠/٠٢ چکیده : در کشور ما سالانه منابع و بودجه های فراوانی در بخش های مختلف خصوصی و دولتی، صرف فعالیت ها و امور مرتبط با علم و فناوری میشود.
کنترل راهبردی به عنوان یکی از اجزای فرایند مدیریت راهبردی شامل برخی فن ها و فرایندها است که به منظور هدایت صحیح راهبردی سازمان و دستیابی به اهداف آن مورد استفاده قرار ١٣٦ مدل سازی ساختاری تفسیری مؤلفه های کنترل راهبردی سیاست های کلّی علم و فناوری میگیرد(خاشعی ١٣٩٤).
البته در مورد ١٤٢ مدل سازی ساختاری تفسیری مؤلفه های کنترل راهبردی سیاست های کلّی علم و فناوری مسألۀ اخیر نیز، تذکر این نکته لازم است که انجام مشورت و اخذ نظر کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رهبر ضروری بوده ولی عمل به محتوای این مشورت ، الزامی نیست .
جدول ١٠ - ماتریس دستیابی نهایی خبرگان ١٦٢ مدل سازی ساختاری تفسیری مؤلفه های کنترل راهبردی سیاست های کّلی علم و فناوری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} گام ٤: تعیین روابط و سطح بندی عوامل موثر (تشکیل ماتریس مخروطی) در این مرحله با استفاده از ماتریس دستیابی نهایی، مجموعه خروجی و ورودی برای هر عامل به دست میآید.