خلاصة:
هدف مطالعه حاضر بررسی مروری نظامند مداخلات به هنگام آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی در کودکان دبستانی بود. در پژوهش حاضر از طریق پژوهش مروری نظامند و جستجوی کلیدواژههای تخصصی در ارتباط با آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی در کودکان دبستانی در پایگاههای اطلاعاتی تخصصی ایران و جهانبین شامل ) Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran)سالهای 2019-2007 و سالهای 1395-1390یافتهها و داده های موردنظر برای دستیابی به هدف پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش پریسما مورد تحلیل قرار گرفت. از 18 پژوهش انجامشده، بیشتر پژوهشها (14 پژوهش) بر روی آزمودنیهای دارای کودکان عادی دبستانی از سن 10 تا 11 و در پایه 5-4 انجامشده است. اغلب پژوهشهای انجامشده از نوع مطالعات آزمایشی میباشند (با فراوانی 16 پژوهش). نتایج مداخلات به هنگام آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی در مؤلفههای کنترل خود، خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی، تصمیمگیری مسئولانه و خودتنظیمی برابر با 6،10،15،13،13،17 مطالعه مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج این پژوهشها نشان می دهد در بهبود شایستگیهای آموزش اجتماعی-هیجانی ( کنترل خود، خودآگاهی و خودتنظیمی) و عدم تأثیرگذاری در مؤلفههای شایستگیهای اجتماعی( آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیمگیری مسئولانه پذیر) نمایان است.
The aim of current research was to study the early interventions Social - Emotional Learning in elementary school children. In the same vein, a systematic review study method with use of the Social - Emotional Learning and elementary school children and early interventions key words from web the Data (Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran), between 2007-2019 was conducted in accordance with research objectives to executed current study. Results revealed that from 18 research was published most of them (14 studies) have been performed on 10 to 11 years old with 4-5 grade subjects with math disorder. Experimental studies (16 studies) are the most frequent among different types of studies. The early interventions Social - Emotional Learning in elementary school children revealed that in self-control, self-awareness, social-awareness, Social relationship, responsible dictions-making and self-monitoring. The results of these studies are associated with deficiencies in self-control, self-awareness and self-monitoring and nit deficiencies in social-awareness, Social relationship, responsible dictions-making in in elementary school children