خلاصة:
تعاونی ها می توانند زمینۀ مناسب برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه را فراهم کنند. با درنظرگرفتن فراوانی و تنوع پژوهشهای انجامشده در زمینۀ موفقیت تعاونیها در ایران، انجامدادن تحقیقات ترکیبی نظیر فراتحلیل در این حوزه ضروری به نظر میرسد. سؤال پژوهش حاضر این است که در تحقیقات انجامشده چه عواملی بر موفقیت تعاونیها در جامعۀ ایران بیشترین تأثیر را میگذارند؟ این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق همۀ تحقیقات معتبر علمی (شامل مقالات، طرحهای پژوهشی و پایان نامه) بودند که در سالهای 1380 تا 1399 با موضوع موفقیت تعاونیها منتشر شدند. براساس معیارهای ورود مطالعات به پژوهش و خروج از آن، 50 پژوهش انتخاب شدند و با نرمافزار جامع فراتحلیلِ CMA2 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در تحقیقات مرورشده، متغیرهای مستقل در چهار دستۀ اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و ساختاری-قانونی قرار میگیرند. در دستۀ اجتماعی، متغیرهای اعتماد اجتماعی و مشارکت اعضا بهترتیب با اندازۀ اثر 66/0 و 43/0 بیشترین تأثیر را بر موفقیت تعاونیها میگذارند. در دستۀ مدیریتی، متغیرهای روابط و همکاری تعاونیها و همچنین سابقۀ اعضا و مدیران بهترتیب با اندازۀ اثر 45/0 و 36/0 بیشترین تأثیر را بر موفقیت تعاونیها دارند. در دستۀ اقتصادی، متغیر سرمایۀ تعاونیها با اندازۀ اثر 33/0 بیشترین تأثیر را بر موفقیت تعاونیها دارد. بیشترین تأثیر متغیرهای دستۀ ساختاری-قانونی عبارت است از: دانش و آگاهی دربارۀ تعاونیها و عملکرد ادارۀ تعاون منطقه بهترتیب با اندازۀ اثر 49/0 و 40/0. مدل نهایی مستخرج از نتایج تحقیق نشان داد که ابتدا عوامل ساختاری-قانونی و سپس عوامل اجتماعی میتوانند نقش مهمی در عوامل مدیریتی و اقتصادی و درنهایت موفقیت تعاونیها داشته باشند.
Cooperatives can provide a fertile ground for economic, cultural and social development in society. Considering the frequency and variety of research conducted on the cooperatives success in Iran, it seems necessary to conduct combined research such as meta-analysis in this area. The question of the present study is that in the conducted research, what factors have the greatest impact on the cooperatives success in Iranian society? This research has been done by meta-analysis method. The statistical population of the study was all valid scientific researches (including articles, research projects and dissertations) that were published in the years 2001 to 2020 with the subject of the cooperatives success. Based on the criteria for entering and exiting studies, 54 studies were selected and analyzed with comprehensive CMA2 meta-analysis software. Findings showed that in the reviewed research, independent variables are placed in four categories: social, economic, managerial and structural-legal. In the social category, the variables of social trust and member participation with the effect of 0.66 and 0.43, respectively, have the greatest impact on the success of cooperatives. In the management category, the variables of relations and cooperation of cooperatives as well as the background of members and managers have the greatest impact on the cooperatives success with the effect of 0.45 and 0.36, respectively. In the economic category, the variable of cooperative capital with an effect size of 0.33 has the greatest impact on the cooperatives success. The most impact of the structural-legal category variables are: knowledge and awareness about cooperatives and the performance of the regional cooperative administration with an effect size of 0.49 and 0.40, respectively. The final model derived from the research results showed that first structural-legal factors and then social factors can play an important role in other factors and finally the cooperatives success.
ملخص الجهاز:
com Investigating the Factors Affecting the Cooperatives Success in Iran: * A Meta-Analytical Study 3 Seyed Zia Hashemi1, Majid Fouladiyan2, Seyed Ahmad Mirmohammadtabar, 5 Mahmoud Teimori4, Mostafa Teimori Received: March 6, 2022 Accepted: July 8, 2022 Abstract Cooperatives can provide fertile ground for economic, cultural and social development of society.
Considering the frequency and diversity of studies on the success of cooperatives in Iran, it seems necessary to conduct a combined study such as a meta-analysis in this field.
درنتیجه کوشش در شناخت موفقیت تعاونیها و عوامل مؤثر در افزایش آن ، یکی از شرایط ضروری برای رشد و توسعۀ شرکت های تعاونی و دستیابی به اهداف والای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است (صفری و همکاران ، ١٣٨٨).
تعداد و درصد متغیرهای مستقل در تحقیقات مرورشده دسته بندی متغیرها , متغیرهای مستقل , تعداد , درصد از ٥٠ مطالعه , مشارکت اعضا , 12, 24 , مسئولیت پذیری اعضا , 5, 10 اجتماعی , اعتماد اجتماعی , 3, 6 , تحصیلات افراد , 7, 14 , رضایت اعضا , 3, 6 , مهارت و تجربۀ مدیر تعاونی , 6, 12 مدیریتی , روابط و همکاری تعاونی با تعاونی و سازمان های دیگر , 4, 8 , سابقۀ اعضا و مدیران , 3, 6 اقتصادی , سرمایۀ تعاونی , 5, 10 , عملکرد تعاونی , 3, 6 , آموزش , 11, 22 ساختاری-قانونی , دانش و آگاهی دربارة تعاون و تعاونی , 6, 12 , عملکرد ادارة تعاون منطقه , 3, 6 جدول ٤ راهکارهای ارائه شده برای موفقیت تعاونیها در مطالعات مرورشده را نشان میدهد.