ملخص الجهاز:
تأملی بر فلسفه وجودی دروس عمومی در برنامه های درسی آموزش عالی ایران دکتر جواد حاتمی ١ همانطور که از عنوان دوره آموزش عالی هویداست ، فلسفه نظام دانشگاهی به توسعه ی حرفه ای و تخصصی معطوف است .
این در حالی است که حتی برنامه های درسی تخصصی نیز دقیقاً منطبق با نیازهای بازار کار نبوده و در برخی تحقیقات ، حتی تا ٨٠ درصد زائد٢ تشخیص داده شده اند(فتحی واجارگاه و حسینی لرگانی، ١٣٩٧).
برای مثال در رشته ی تعمیر و نگهداری آسانسور که از رشته های دانشگاه جامع علمی-کاربردی است و دانشجو با پرداخت شهریه به قصد آموختن حرفه ای حضور یافته است ، تحمیل دروس عمومی غیر مرتبط با حوزه تخصصی مربوطه ، منطقی به نظر نمیرسد و اجبار این دروس ، به ایجاد نگرش های منفی و در تضاد با اهداف همان برنامه های درسی منجر خواهد شد.