خلاصة:
یادگیری فعال مسئله ای مهم در نظام تعلیم و تربیت، جایی که دانش آموزانی که یادگیری با استفاده از روش های فعال را دریافت میکنند
عملکرد تحصیلی بهتری دارند و یادگیری خودشان نقش فعالی دارند درواقع روش تدریس فعال، روش تدریس فعال به روشی اطلاق میشود
که در آن دانش آموزان در جریان آموزش نقش فعالی به عهده دارند و معلم نقش راهنما و هدایت کننده را ایفا میکند تعامل دوطرفه بین
دانش آموزان و معلم وجود دارد و اما یکی از روش های تدریس فعال روش تدریس پروژه محور است که میتوان گفت روش تدریس پروژه
محور، روش آموزش نظام مندی که دانش آموزان را توسط یک فرایند تحقیقی گسترده، درگیر یادگیری دانشها و مهارتها میکند. ساختار
این فرایند تحقیقی، پیرامون سوالات پیچیده و حقیقی و نیز فرآوردهها و تکالیف با دقت طراحیشده بناشده است و در این روش حضور
فعال دانش آموز را در امر یادگیری خواهیم داشت و با تجزیه وتحلیل و همین طور اجرای مستقل برخی از فعالیتها و درگیری بیشتر با مباحث
ارائه شده، عملکرد تحصیلی او و درنهایت پیشرفت تحصیلی خواهد شد برای پیشرفت تحصیلی میتوان ملاکهای گوناگون را در نظر گرفت
که مشهورترین آنها میانگین نمرات کلاسی میباشد و این مهم در مقطع ابتدایی و مخصوصا مقطع ششم بسیار ضروری و مهم است. این
پژوهش باهدف بررسی تاثیر روش تدریس پروژه محور بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان سقز انجام شده است در این
بررسی از روش شبه آزمایشی پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است جامعه آماری تحقیق را ٢٠٣ نفر دانش آموزان پایه ششم مدرسه
شهرستان سقز تشکیل میدهند و مدرسه ارشاد ١ به صورت تصادفی انتخاب شد حجم نمونه ٤٢ نفر، ٢١ نفر در گروه آزمایش و ٢١ نفر در
گروه کنترل قرار گرفتند و روش نمونه گیری تصادفی در انتخاب مدرسه و تعیین کلاسها تحت عنوان گروه کنترل و گروه آزمایش تصادفی
صورت گرفت، در گروه آزمایش روش تدریس پروژه محور اجرا شد و در گروه کنترل روش تدریس غیرفعال اجرا شد و این فرایند ٢١ جلسه
انجام شد و پس از اتمام کار آزمونی معلم ساخته اجرا شد و تجزیه و تحلیلی نتایج نشان داد پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان گروه آزمایش
بیشتر بوده است و همین مسئله کارآمدی و اثرگذاری روش تدریس پروژه محور را نشان میدهد.
Active learning is an important issue in the education system, where students who receive learning using active methods have better academic performance and their own learning has an active role. In fact, active teaching method refers to a method of active teaching. in which the students play an active role in the course of education and the teacher plays the role of a guide and guide, there is a two-way interaction between the students and the teacher, but one of the best teaching methods is the project-based teaching method, which can be He said that the project-based teaching method is a systematic teaching method that engages students in learning knowledge and skills through an extensive research process. The structure of this research process is built around complex and real questions as well as carefully designed products and assignments, and in this method we will have the active presence of the student in the learning process and by analyzing and also independently performing some activities. and more engagement with the topics presented, his academic performance and finally academic progress will be different criteria for academic progress, the most famous of which is the average class scores and this is very important in elementary school and especially in the sixth grade It is necessary and important. This research has been conducted with the aim of investigating the effect of project-based teaching method on the academic achievement of the sixth grade students in Saqqez city. In this research, a quasi-experimental method with a control group has been used. The statistical population of the research is 203 students. They form the sixth grade of Saqez city school and Arshar 1 school was randomly selected, the sample size was 42 people, 21 people were in the experimental group and 21 people were in the control group, and the random sampling method in choosing the school and determining the classes was called the control group. And the experimental group was randomized, in the experimental group The project-oriented teaching method was implemented and the passive teaching method was implemented in the control group, and this process was carried out for 21 sessions, and after the completion of the teacher-made test, the analysis of the results showed that the academic progress of the students in the experimental group was higher. And this issue shows the efficiency and effectiveness of the project-based teaching method.
ملخص الجهاز:
زهرا صادقي سرخني احيا، زهدي چرم خوران و سهيلا کيا دليري (١٣٩٧) پژوهشي انجام دادند به اين نتيجه رسيدن که روش تدريس پروژه محور يک روش سيستماتيک است که از طريق فرايند گسترده تحقيق دانش آموزان را درگير دانش و مهارت هاي يادگيري ميکند با توجه به ويژگيهاي شيوه يادگيري پروژه محور يافته هاي اين پژوهش نشان داد اکنون زمان به کارگيري يادگيري مبتني بر پروژه فرارسيده است تجربه معلمان مقاطع مختلف به خصوص ابتدايي اين موضوع را تائيد ميکند که يادگيري پروژه محور، راهي مؤثر و لذت بخش براي يادگيري است در اين شيوه يادگيري ساختن دانش آموزان با مسائل واقعي باعث ميشود که بتوانند از دسته بنديهاي ساختگي علوم فراتر بروند و خود به فرضيه جديد برسند و براي آزمون آن ها با روش مهار تن هاي فرايندي و تفکر اقدام کنند که باعث ايجاد مهارت هاي تفکر سطح بالا ميشود.
نتايج نشان ميدهد که سياست گذاران بايد فرصتي را براي مدرسان دانشگاه فراهم کنند تا اصول يادگيري پروژه -محور را در آموزش زبان به کاربرده و آن را جايگزين روش هاي سنتي کنند پريسا عرب لو، فاطمه همتي، افسر روحي، فرزانه خدابنده (١٤٠٠) طي اين پژوهش به اين نتيجه رسيدن که در دنياي رقابتي مبتني بر فناوري امروز، سيستم هاي آموزشي صرفا با گنجاندن فعاليت هايي در راستاي تقويت مهارت هاي قرن ٢١ قادر خواهند بود شکاف موجود بين دانش هر شاخه اي از علم و امکان استفاده از اين دانش را پر (learning century) کنند.