خلاصة:
هدف: یادگیری مقولهای برون از زندگی نیست، بلکه در بطن زندگی انتظار میکشد تا درک شود. یادگیری چون چتر بزرگی است که بر همه رویدادهایی که بر شما واقع میشود سایه میافکند.به همین منظور این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش مشکلات ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خواندن و نوشتن می پردازد.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان 11-8 سال دختر و پسر شهرستان ساری سال تحصیلی 97-96 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 15 نفر) به طور تصادفی قرار گرفتند. . برای تعیین تأثیر آموزش فراشناخت برای اختلال خواندن و نوشتن پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته که توسط کارشناسان مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است، استفاده شد (بر مبنای آزمون استاین و هالان ). برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی از نرم افزار spss استفاده شد. یافته ها : نتایج نشان داد که آموزش فراشناخت بر کاهش مشکلات دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در درس ریاضی موثر است. نتیجه گیری : با توجه به اثربخشی آموزش فراشناختی در بهبود عملکرد آزمودنیها مطالعه حاضر و افزایش انگیزه و علاقه دانشآموزان دارای اختلال ریاضی خواندن و نوشتن و آموزش این راهبردها میتواند به عنوان بخشی از برنامه کلاس درس آموزشگاهی در مدارس عادی و استثنایی گنجانده شود .
Aim: Learning is not an out-of-life category, but is expected
to be understood in the heart of life. Learning is a big
umbrella that overshadows all the events that happen to you.
Therefore, this study examines the effect of teaching
metacognitive strategies on reducing the mathematical
problems of students with learning to read and write
disorders.Method: The present study is an experimental type
with a pre-test-post-test design with a control group. The
statistical population of the study included 11-8 year old male
and female students of Sari city in the academic year of 1996-
97 who were selected by multi-stage cluster random sampling
method and were randomly assigned to two control and
experimental groups (15 people in each group). . . It was used
to determine the effect of metacognitive training on the
disorder of reading and writing pre-test and post-test of the
researcher, which has been approved by the relevant experts
(based on Stein and Hall's test). Spss software was used to
analyze the information in the descriptive and inferential
statistics section.Results: The results showed that
metacognitive education is effective in reducing the problems
of students with learning disabilities in mathematics.
Conclusion: Due to the effectiveness of metacognitive
education in improving the performance of subjects, the
present study and increasing the motivation and interest of
students with math reading and writing disorders and teaching
these strategies can be included as part of the school
classroom program in normal and exceptional schools.