خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی علی روابط باورهای فراشناخت بر یادگیری خودراهبر با نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان کبود راهنگ بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری نیز کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر کبورآهنگ به تعداد 1150 نفر بود که از بین آنان با استفاده از جدول مورگان تعداد 288 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد شده باورهای فراشناخت بیر و مونته آ (2010)، یادگیری خودراهبر گاگیلمینو (1977) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (۱۹۹۹) بود. روایی (محتوا و سازه) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرمافزار spss و pls و با استفاده از آزمونهای همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که باورهای فراشناخت بر یادگیری خودراهبر تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین باورهای فراشناخت بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. تأثیر یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی مثبت و معنیدار است. همچنین در ادامه نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین باورهای فراشناخت و یادگیری خودراهبر تقش واسطهای ایفا میکند. نتیجهگیری: بنابراین میتوان با تقویت باورهای فراشناخت در دانش آموزان و به تبع آن افزایش خودکارآمدی تحصیلی آنان زمینه افزایش یادگیری خودراهبر در آنان را نیز فراهم نمود.
Aim: The aim of this study was to provide a causal model of
the relationship between metacognitive beliefs and selfdirected
learning with the mediating role of academic selfefficacy
of female high school students in Kaboud Rahang
city. Method: The research method was descriptivecorrelational
and the statistical population was all 1150 high
school students in Kobur Ahang, of which 288 were selected
using Morgan table by available sampling method. Data
collection tools were standardized questionnaires of Beer and
Montea (2010) metacognitive beliefs, Gagilmino (1977) selfdirected
learning and Jenks and Morgan (1999) academic
self-efficacy. Validity (content and structure) and reliability
(Cronbach's alpha coefficient) of the questionnaires indicated
that the measuring instruments had good validity and
reliability. Results: The results of testing the hypotheses by
SPSS and PLS software and using correlation tests and
structural equation modeling showed that metacognitive
beliefs have a positive and significant effect on self-directed
learning. Metacognitive beliefs also have a positive and
significant effect on students' self-directed learning. The
effect of self-directed learning on academic self-efficacy is
positive and significant. The results also showed that
academic self-efficacy plays a mediating role in the
relationship between metacognitive beliefs and self-directed
learning. Conclusion: Therefore, by strengthening
metacognitive beliefs in students and, consequently,
increasing their academic self-efficacy, it is possible to
increase their self-directed learning.