خلاصة:
بررسی تاثیر سن و جنسیت بر برخی از شاخصهای پیکرسنجی و مهارتهای استواری در کودکانهدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر سن و جنسیت بر برخی از شاخصهای پیکرسنجی و مهارتهای استواری در کودکان بود. این تحقیق از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای پس رویداد بود و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 4 تا 6 سال شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1399 در مهدکودکهای این شهر مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 48 نفر کودک بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. از تمامیشرکت کنندگان آزمون تبحر حرکتی استواری و سنجش شاخصهای پیکرسنجی به عمل آمد. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از روشهای آماری به مقایسه سطح مهارت استواری و شاخصهای پیکرسنجی بین گروههای سنی و جنسیتهای مختلف پرداخته شد. در این تحقیق از آزمون موبیک مخصوص کودکان پیشدبستانی برای سنجش مهارتهای استواری استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و به منظور بررسی برابری واریانسها از آزمون لوین استفاده شد.در بخش نتایج تاثیر سن بر شاخصهای پیکرسنجی منتخب و مهارتهای استواری تنها در مهارت پرش تاثیر معناداری را نشان داد. در بررسی تاثیر جنسیت بر شاخص های پیکرسنجی و مهارتهای استواری ارتباط معناداری بدست نیامد.
The purpose of this study was to investigate the effect of age and gender on some anthropometric index and stability skills in children. This research was a post-event comparative causal research and in terms of purpose is an applied research and has been conducted in the field. The statistical population of this study included all children aged 4 to 6 years in Shiraz who were studying in kindergartens in this city in the academic year 1399-1400. The research sample also included 48 children from kindergarten children in Shiraz who were purposefully selected for the present study. In the present study, after identifying the kindergartens and during the initial screening of height, weight, day, month and year of birth, 48 children (24 children 4-5 years, 12 girls and 12 boys) and (24 children 6-5 years old, 12 girls) And 12 boys) were selected. The sample of the research was selected from the children of Shiraz city with the consent of the parents. After the participants entered the study, all participants underwent a stable motor proficiency test and measured morphometric indices. After collecting information, statistical methods were used to compare the level of stability skills and anthropometric indexes between different age groups and genders. In order to evaluate the research variables in this research, Mobik test for preschool children was used to measure stability skills and anthropometric index evaluation tests were used to estimate the anthropometric characteristics of individuals. Kolmogorov-Smirnov test was used to evaluate the normality of data distribution and Levin test was used to evaluate the equality of variances. Due to the normality of data distribution, independent t-test method was used to compare research variables. Significance level for all statistical methods will be considered p≤0.05 and statistical calculations were performed through SPSS 22 software. In the results section, the effect of age on selected morphometric indices and stability skills (rolling, balance and jumping) showed a significant effect only on jumping skills, meaning that children in the age group of 5 to 6 years from the age group of 4 to 5 years they were better. There was no significant relationship between the effect of gender on body measurement indices and stability skills, meaning that in this age group there was no difference between girls and boys aged 4 to 6 years. Achieving the present results confirms the theoretical foundations and research literature in the field of motor development. A special aspect of the present study was the use of the solid skills section of the Mobik test, which seems to be a real motor fitness tool due to its constructive emphasis and is closer to sports skills than other tests.
ملخص الجهاز:
6 Butterfield 7 Loovis 8 Pane & Issacs 9 Isaacs 10 Toole et al.
همچنين تفاوت در شاخص هاي پيکرسنجي نيز ميتواند از عوامل موثر بر سطح تبحر حرکتي کودکان در يادگيري و اجراي مهارت هاي بنيادي استواري باشد بنابراين باتوجه به اهميت تعيين نقش عوامل مختلف بر رشد مهارت هاي بنيادي و همچنين نبود تحقيقي جامع در اين خصوص هدف از تحقيق حاضر بررسي اثر سن و جنسيت بر برخي از شاخص هاي پيکرسنجي و مهارت هاي استواري در کودکان بوده تا 1 Goodway & Ozmun 2 Akbari et al.
جدول ٦-تاثير جنسيت بر مهارت هاي استواري کودکان )به تصویر صفحه رجوع شود) به طور خلاصه نتايج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که : - بين وزن کودکان ٤٨ تا ٥٩ ماه با کودکان ٦٠ تا ٦٩ ماه تفاوت معنيداري وجود ندارد و لذا ميتوان گفت که سن بر وزن کودکان تاثيري ندارد.
شمس و وامقي (١٣٩٦) به بررسي تاثير سن و شاخص توده بدني بر کيفيت اجراي مهارت هاي حرکتي کودکان ٥-٣ ساله پرداختند و نشان دادند که متغير سن تاثير معناداري بر کيفيت 1 Waterlow 2 Ikeda 3 Barnett 4 Plandowska اجراي مهارت هاي دويدن ، راه رفتن ، بالارفتن از پله ، دريافت کردن و پرتاب کردن توپ دارد.
Relationship of fundamental movement skills and physical activity in children and adolescents: A systematic review.
Relationships between gender difference in motor performance and age, movement skills and physical fitness among 3-to 6-year-old japanese children based on effect size calculated by meta-analysis.
The effect of physical exercise on the development of gross motor skills in children with attention deficit/hyperactivity disorder.