خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای شایستگی رهبری مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش کیفی اکتشافی و مشارکت کنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی بودهاند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و براساس اشباع نظری بوده است که با صاحب نظران دانشگاهی مصاحبه انجام گرفت و تا زمان اشباع دادهها و عدم دستیابی به دادههای جدید ادامه یافت. بعد از مصاحبه با 17 نفر اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت؛ اما برای اطمینان بیشتر مصاحبه تا 21نفر ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون (مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) انجام شده است. براین اساس ابتدا متن مصاحبه از جلسات مختلف مصاحبه به طور کامل پیاده سازی شده و تکمیل گردیده، سپس با مطالعهای دقیق این متون برای هر یک از مصاحبههای انجام شده تمامی مولفههای کلیدی بیرون کشیده شده است. نتایج به دست آمده از مصاحبهها، هفت شایستگی رهبری: شایستگیهای بینشی، شایستگیهای ارزشی-اخلاقی، شایستگیهای عاطفی-اجتماعی، شایستگیهای سیاسی، شایستگیهای فنی-تخصصی و شایستگیهای مدیریتی- عملیاتی را برای مدیران دانشگاه آزاد را نشان داد.
The purpose of this study was to identify the leadership components of Islamic Azad universities' leadership. The exploratory qualitative research method and the participants included academic experts. The method of sampling was purposive and theoretical saturation, which was conducted with academic experts and continued until data saturation and no new data were obtained. The interview continued for 21 people. The method of analyzing the interviews was carried out using the thematic analysis method (basic themes, organizer and inclusive). At first, the transcript of the interview was fully implemented and completed, followed by a detailed study of these key components for each of the key components of the interviews. Leadership Competence: Demonstrated insights, ethical-value competencies, emotional-social competences, political competencies, technical-specialized competencies, and managerial-operational competencies for Azad University managers.