خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به منظور ارائه مدل در مدارس ایران بود. روش پژوهش با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی (مصاحبههای عمیق و اکتشافی با انجام عمل پالایش) انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش هدفمند و برای تدوین پرسشنامه از مصاحبه با اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه و مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش به تعداد 20 نفر استفاده شد. نکات کلیدی مصاحبه نیمه ساختاریافته دسته بندی و در قالب اصطلاحات حرفهای برچسب گذاری شدند. در رویکرد کمی، از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس ایران (105968 نفر) تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها به روش میدانی و از پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر کاربرد فاوا با 55 سوال و 10 مولفه استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید؛ و روایی همگرای آن با استفاده از ضرایب میانگین واریانس استخراجی (AVE) محاسبه شد که مقادیر AVE برای کلیه مولفهها بزرگتر از 5/0 بود. همچنین برای تمام مولفهها، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از 7/0 محاسبه و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ عوامل موثر بر کاربرد فاوا دارای ده مولفهی (زیرساختی، مدیریتی، روانشناختی، انگیزشی، فنی- مشاورهای، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حمایتی- پشتیبانی و آموزشی- مهارتی) است که مولفه حمایتی- پشتیبانی دارای بیشترین سهم و مولفه فنی- مشاورهای دارای کمترین سهم است. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرم افزار SPSS20 و PLSصورت پذیرفت.
The aim of this study was to identify the factors affecting the use of ICT in order to present the model in Iranian schools. The research method was conducted with an approach mixed with exploratory design (in-depth and exploratory interviews with refining). In the qualitative approach, a purposeful method, and interviews with professors of the Department of Educational Sciences and senior managers and education experts of 20 peope were used to compile a questionnaire. The key points of the semi-structured interview were categorized and labeled in professional terms. In the quantitative approach, a descriptive survey method was used. The statistical population of the study consisted of all school principals in Iran (105,968 people) who were selected as a sample using cluster random sampling method based on Cochran's formula. In order to collect data by field method, a researcher-made questionnaire of factors affecting the application of information and communication technology with 55 questions and 10 components was used. The face and content validity of the tool was approved by experts; And its convergent validity was calculated using the coefficients of mean extraction variance (AVE) that AVE values for all components were greater than 0.5. Also, for all components, Cronbach's alpha and combined reliability higher than 0.7 were calculated and confirmed. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The results showed that; Factors affecting the application of information and communication technology have ten components (infrastructure, management, psychological, motivational, technical-consulting, cultural, social, economic, supportive-support and educational-skill) that the supportive component has the most share and the technical-consulting component has the lowest share. Data analysis was performed using SPSS20 and PLS software.