خلاصة:
مسئلة پژوهش حاضر نقد و آسیبشناسی مقالات حوزه نفثه المصدورپژوهی است. به دلیل فقدان کارنامة نفثه المصدورپژوهی، سعی نوشتار حاضر بر این است که هدف تدوین کارنامة نفثه المصدورپژوهی، توصیف و تصویر وضعیت پژوهشها و نقد و آسیبشناسی مقالات را محقق گرداند. بدین منظور روش توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل کمّی-کیفی با رویکردی انتقادی و استناد به منابع کتابخانهای و اسنادی مدنظر قرار میگیرد. نتایج پژوهش در بخش کارنامه، 140 مقاله را در این حوزه نشان میدهد. در بخش نقد و آسیبشناسی، کلی بودن عناوین، ضعف در مبانی نظری و برخی بخشهای ساختار مقاله، توصیف شاهد مثالها بهجای تحلیل، نقص در منابع، بیتوجهی به چشم اندازهای تازة نقدها و نظریه ها و انواع کاستی های پیشینه پژوهی مطرح میگردد که پیامدهایی چون تکرار در موضوع و یافته و نتیجه، آموزشمحوری، آشفتگی و پراکندگی مطالب و در نهایت سردرگمی محقق و دور ماندن مقالات از نوآوری و ابداع را دربردارد. نگارندگان ضمن برشمردن خطاهای ساختاری مقالات که در ارتباط تنگاتنگی با هم قرار دارند، راهکارهایی مثل رویآوری به فرانقد، فرامطالعه، فراگفتمان و حوزههای علمسنجی را در پایان پژوهش پیشنهاد می دهند.
The subject of the present study is the criticism and pathology of articles in the field of Nafthat ol-Masdoor-related research. due to the lack of record of Nafthat ol-Masdoor-related research, the present article tries to achieve the purpose of compiling Nafthat ol-Masdoor-related research, describing the status of research and criticism and pathology of articles. for this purpose, a descriptive-analytical method of quantitative-qualitative analysis with a critical approach and citing library and documentary sources is considered. the research results in the record section show 140 articles in this field. in the criticism and pathology section, being general of titles, weaknesses in the theoretical foundations and some parts of the structure of the article, description of examples instead of analysis, defects in resources, ignoring the new perspectives of critiques and theories and types of background research shortcomings are discussing, which have Consequences include repetition in subject and finding and result, central education, confusion and scattering of materials, and finally researcher's confusion and keeping articles away from innovation. the authors, while enumerating the structural errors of the articles that are closely related to each other, suggest solutions such as turning to meta-critique, meta-study, meta-discourse, and the fields of scientometrics at the end of research.