خلاصة:
کلاهبرداری رفاهی، فریب دادن نهادهای دولتی برای اخذ امتیازات رفاهی بیشتر است. هدف پژوهش حاضر تبیین و مطالعه همه جانبه مبانی فقهی و حقوقی جرم انگاری کلاهبرداری رفاهی در ایران می باشد که با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی موضوع پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی ازآن است که: کلاهبرداری رفاهی به عنوان یکی از جرایم اقتصادی و از نظر فقه جرمی بر علیه بیت المال و تحصیل نامشروع مال است. در واقع مرتکبان جرایم یاد شده افرادی با هوش و تنها از طریق کلاهبرداری رفاهی می تواند از نتایج فعالیت های مجرمانه خود بهره مند شوند. افراد کلاهبردار هم به خاطر خلا های قانونی و با خلاقیت بیش تری مرتکب جرم کلاهبرداری رفاهی می شوند. مبانی جرم انگاری جرم کلاهبرداری رفاهی در فقه عبارت اند از: اصل حرمت اکل مال به باطل، اصل لاضرر، اصل مصلحت، اصل امانت داری، اصل نظم، و مبانی حقوقی آن مانند اصل ضرر، اصل امنیت، اصل پدرسالاری قانونی، اصل اخلاق گرایی قانونی را می توان نام برد. که بر اساس این اصول می توان جرم انگاری جرم کلاهبرداری رفاهی را توجیه کرد.
Welfare fraud is deceiving government agencies to obtain more welfare benefits. The purpose of the current research is to explain and comprehensively study the jurisprudential and legal foundations of the criminalization of welfare fraud in Iran, which has investigated the issue with a descriptive and analytical method. The findings of the research indicate that: Welfare fraud is one of the economic crimes and in terms of jurisprudence, it is a crime against the treasury and illegal acquisition of wealth. In fact, the perpetrators of the aforementioned crimes are intelligent people and can benefit from the results of their criminal activities only through welfare fraud. Fraudsters also commit the crime of welfare fraud because of legal loopholes and with more creativity. The basics of criminalizing the crime of welfare fraud in jurisprudence are: the principle of sanctity of property, the principle of harmlessness, the principle of expediency, the principle of trustworthiness, the principle of order, and its legal foundations such as the principle of harm, the principle of security, the principle of legal patriarchy, the principle of moralism It can be called legal. Based on these principles, the criminalization of welfare fraud can be justified.
ملخص الجهاز:
يکي از پرسش هاي اساسي در زمينه جرايم اقتصادي از جمله کلاهبرداري رفاهي اين است که آيا جرم انگاري بايد تنها توسط قرآن و ائمه اطهار(ع ) صورت گرفته باشد تا مال به دست آمده حرام تلقي گردد يا اين که حرمت بر جرم انگاري صورت گرفته توسط فقيه جامع الشرايط و ولي فقيه نيز مترتب است ؟ ازطرف ديگر، در بسياري موارد، جهت برخورداري از امتيازات مالي دولتي يا عمومي، شرايطي تعيين مي گردد که فقيه جامع الشرايط دخالتي در تعيين آن شرايط ندارد.
جرايمي مانند اختلاس ، مداخله مقامات مسئول در معاملات دولتي، تباني در معاملات دولتي وتعديات ماموران دولتي نسبت به دولت جرايمي هستند که در ماده ٣٦ قانون مجازات اسلامي جرم اقتصادي دانسته شده و مبناي جرم انگاري آن ها نيز خيانت در امانت نسبت به اموال بيت المال است .
جرايمي مانند اختلاس ، مداخله مقامات مسئول در معاملات دولتي، تباني در معاملات دولتي وتعديات ماموران دولتي نسبت به دولت جرايمي هستند که در ماده ٣٦ قانون مجازات اسلامي جرم اقتصادي دانسته شده و مبناي جرم انگاري آن ها نيز خيانت در امانت نسبت به اموال بيت المال است .
Introduction to Criminology, third E dition,Boston: little Brown and Company,1984 Campbell, Henry, Blak law Dictioncy,Eifth Edition,Sint Paull Minn,west publishing Co,197 Effendi, Rusli et Ali, Mas alah Kriminalisasi dan Dekriminalisasi dalam Rangka pembaruan Hukum Nasion, 1986 Feinberg, joel, Harm to Others, Oxford, Ox ford University Press,2002- Castberg,F,Freedom of speech in the West: a comparative study of public law in F rance, London: georg Allen and Unwin limited.
19 Feinberg,Joel:The Moral Limits of Criminal Law: Harm to self,vol.