خلاصة:
بداههپردازی به معنای توانایی انجام موثر یک عمل ضروری در زمان کم و موقعیت مهم است. این پژوهش بهمنظور بررسی و توصیف مفهوم بداههپردازی و شناسایی ریشهها و کاربردهای آن در آموزش و تدریس انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع مرور نظاممند است. به این صورت که با مشورت متخصصان موضوعی کلیدواژههای موردنظر تعیین شد. بهطور هدفمند سایت گوگل اسکالر بهعنوان پایگاه جستوجو انتخاب شد. دوره زمانی (2010-2023)، قابلیت دسترس به متن کامل، مقاله علمی بودن و زبان انگلیسی شرط ورود بودند. با اعمال معیارهای ورودی 92 مقاله دانلود و دریافت شدند. بعد از مطالعه اولیه و گزارش ملاکهای خروج، 15 مقاله مورد مطالعه قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که بداههپردازی سه گونه اصلی، گفتوگو، توالی و مثالی دارد و باوجود مبتنی بودن بر سنتهای گذشته مانند تئاتر، موسیقی، بلاغت، آموزش و مدیریت سازمان، اما در زمینه تدریس و آموزش نیازمند پژوهشهای بیشتر است. همچنین مشخص گردید که بداههپردازی از طریق فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بهویژه فناوریهای سیار مورد حمایت قرار میگیرد.