خلاصة:
هدف پژوهش توصیفی - تحلیلی حاضر، شناخت و تحلیل ساختار فکری مطالعات «اخلاق مدیریت» برمبنای شناسایی واژگان مرتبط، به تفکیک حوزههای علمی مشارکتکننده در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سه دهه اخیر است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکرد علمسنجی و با روشهایی چون تحلیل محتوا، فنون تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی و با استفاده از نرمافزارهای تحلیل داده شامل هیستسایت، بایباکسل، گفی و نیز نرم افزار ویاواسویوئر و اسپیاساس به انجام رسیدهاست. نتایج نشان میدهد میانگین نرخ رشد در مطالعات «اخلاق مدیریت» افزایشی با میزان 15.59 درصد در سال است. این مطالعات ماهیتی میان رشته داشته و بیشترین مشارکت در تولید آثار علمی به ترتیب مربوط به حوزههای اقتصاد کسب وکار، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم زیستمحیطی و مدیریتدولتی است. خوشهبندی همواژگانی به ترتیب منجر به تشکیل 6، 5، 7، 6 و 4 خوشه بدست آمد. بررسی چگونگی نقشآفرینی کلیدواژگان نشان داد بیشترین مرکزیت درجه مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان، تبادل رهبر و عضو، و پایداری است؛ کلیدواژههای مسئولیت اجتماعی سازمان، رهبری انتقالی و پایداری بیشترین مرکزیت نزدیکی و مسئولیت اجتماعی شرکت، معنابخشی و پایداری دارای بیشترین مرکزیت بینابینی بوده ومهمترین مفاهیمی هستند که مطالعات اخلاق مدیریت را رقمزدهاند. طبق یافتهها حوزه اقتصاد کسبوکار و علوم اجتماعی دارای بیشترین موضوعات مشترک با 407 مورد، 98.3 درصد همپوشانیدارند. همچنین پنج حوزه مورد بررسی به لحاظ تعداد استنادات دریافتی و تعداد تولیدات علمی تفاوت معناداری دارند.
the purpose of this descriptive-analytical research is to identify and analyze the intellectual structure of "management ethics" studies based on related words, by dividing scientific areas in the web of science in the last three decades. In practice, with scientometric approach and methods such as content analysis, co-word and social network analysis by using data analysis software including HistCite, Bibexcel, Gephi, Spss, VosViewer is done. The results show that these interdisciplinary studies have an average incremental growth rate of 15.59% per year. The highest participation in the production of scientific works is related to the fields of business economics, social sciences, psychology, environmental sciences and public administration. co-word clustering led to 6, 5, 7, 6 and 4 clusters. the lowest belong to the field of public administration. The highest degree of centrality is related to the keywords of organizational social responsibility, leader-member exchange, and sustainability; the keywords of organizational social responsibility, transitional leadership and sustainability have The most centrality of closeness and corporate social responsibility, semantics and sustainability have the most intermediate centrality and are the most important concepts that have shaped the memory of management ethics knowledge. According to the findings, the field of business economics and social sciences have the most common topics with 407 cases, 98.3% overlap. Also, the five areas studied are significantly different in terms of the number of citations received and the number of scientific publications.
ملخص الجهاز:
جدول پيشينۀ تحقيقات داخلي/ خارجي (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بدين ترتيب ، مرور پيشينه ها نشان ميدهد استفاده از رويکرد علم سنجي و فـن هـم رخـدادي واژگـان در حوزه هاي مشابه داخلي و خارجي رايج و در سال هـاي اخيـر نيـز پرطرفـدار بـوده و دسـتاوردهاي متعـددي همراه داشته ، اما تاکنون پژوهش مستقلي با استفاده از فن هم رخـدادي واژگـان در مطالعـات بـين المللـي بـا موضوع اخلاق مديريت به تفکيک حوزه هاي علمي مشارکت کننده انجام نشده است .
تحليـل هـم واژگـاني بـه شـکل گيـري چـه خوشـه هـا و موضوعاتي براساس سنجه هاي مرکزيت در حوزه هاي علمي مشارکت کننـده در موضـوع اخلاق در دانش مديريت منجر شده است ؟ در اين مرحله براي ترسيم و تحليل ساختار فکـري مطالعـات اخـلاق مـديريت در پـنج شـاخۀ پيشـرو، تمامي مطالعات بازيابيشده از وب .
پنج کليدواژه برتر مطالعات اخلاق مديريت در حوزه اقتصاد کسب وکار (رجوع شود به تصویر صفحه) براسـاس جـدول (٢) مفـاهيمي کـه از بـالاترين ميـزان مرکزيـت درجـه برخوردارنـد، شـامل مسـئوليت اجتماعي سازمان ، پايداري، ارزش ها، اعتماد و حکمراني سازماني در ساخت اين شبکه فکري دانش نقـش اساسي دارند.
براساس تحليل شبکه مبتنيبر سنجه هاي مرکزيت به دست آمده ميان کليدواژه هـاي مربـوط بـه مطالعـات اخلاق مديريت در حوزه مديريت دولتي (جدول ٦)، مسئوليت داراي بيشترين فراواني با تفـاوتي محسـوس از کليدواژه هاي بعدي شامل مسئوليت اجتماعي سازمان ، سياست عمومي، ارزش هـا، توسـعه پايـدار، رفتـار سازماني و مزيت رقابتي، از آن صلاحيت اخلاقي و همچنين مسئوليت اجتماعي مفاهيم مؤثري در اين دامنه از مطالعاتند.
Mapping research trends in the field of knowledge management, Malaysian Journal of Library and Information Science, Vol. 19.