خلاصة:
مدگرایی یکی از مهمترین پدیدههای اجتماعی مدرن است که هم زاده تحولات فرهنگی و
اجتماعی معاصر است و هم میتواند باعث بسیاری از تغییرات فرهنگی شود. هدف این تحقیق
بررسی مدگرایی جوانان در یک رویکرد جامعه شناختی است. مبنای نظری برای طرح فرضیه
چندمتغیره» نظریات بوردیو» گیدنزء بلاوه تاجفل و ترنر است و فرضیهی پژوهش در قالب یک
مدل ساختاری و چندمتغیره طرح شده است. مطالعه به روش پیمایشی» با نمونهگیری خوشهای
چندمرحلهای با حجم ۴۰۰ نفر در میان جوانان شهر یزد با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نتایج
نشان داد میانگین شاخص کلی مدگرایی پایین تر از متوسط است. بیشترین تایرات را بر مدگرایی
بهترتیب مدگرایی خانواده» منش» همنوایی اجتماعی» دینداری و دلبستگی به خانواده دارد.
برآورد شاخصهای کلی برازش و همچنین ضرایب ساختاری و اندازهگیری» کلیت مدل طرح
شده را تایید میکند. هرچند برخی اصلاحات در آن میتواند به بهبود مدل در مطالعات آینده
کمک کند.
ملخص الجهاز:
فصلنامه جامعه شناسی سبک زندگی، سال اول ، شماره چهارم ، زمستان ٩٤، صفحات ١-٢٧ تاریخ دریافت : ٩٣/١٢/١٩ تاریخ پذیرش نهایی: ٩٤/٨/٢٥ تحلیل جامعه شناختی مدگرایی در بین جوانان شهر یزد 1 حسین افراسیابی 2 حامد سیارخلج 3 کاوه شکوهیفر چکیده مدگرایی یکی از مهم ترین پدیده های اجتماعی مدرن است که هم زاده تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر است و هم میتواند باعث بسیاری از تغییرات فرهنگی شود.
هوریگان ٣ و بوگور٤ (٢٠١٢) در مطالعه ی خود به این نتیجه رسیدند که مادی - 1- Park 2- Forney 3- Hourigan 4- Bougoure گرایی تأثیر قابل توجهی بر مدگرایی پوشاک دارد؛ همچنین هویت خریداران تفریحی، جستجوی اطلاعات جدید و تصمیم به خرید، رابطه مثبت و معنادار با مدگرایی دارند.
از سوی دیگر، رابطه منفی بین دلبستگی به خانواده و مدگرایی مشاهده شد؛ هرچه فرد دلبستگی بیشتری به خانواده خود داشته باشد، مدگرایی کمتری دارد؛ این یافته با نتایج تحقیق موسوی و همکاران (١٣٩٠) و کرباسیان (١٣٩١)، همخوانی داشت ؛ این محققان هم در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که خانواده ، نقش مهمی در مدگرایی شخص دارد؛ دلبستگی به خانواده میتواند عاملی در مدگرایی کمتر باشد؛ شاید یکی از عوامل آن ، ارزش های خانواده باشد که باعث جلوگیری از مصرف و مدگرایی بیشتر میشود.