خلاصة:
هدف پژوهش: تعیین موانع مشارکت ورزشی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری، کلیۀ دختران مقطع دبیرستان شهرستانهای جنوب استان آذربایجان شرقی (4782 نفر) می باشد. حجم نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر 381 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه است. پرسشنامۀ مورد استفاده شامل دو بخش می باشد. بخش اول، اطلاعات جمعیت شناختی و بخش دوم، پرسشنامۀ استاندارد مشارکت ورزشی دانش آموزان دیهیم (1390)،می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss21 برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. در بخش آمار توصیفی به تجزیه وتحلیل داده های جمعیت شناختی، در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعۀ آماری و از آزمون تی تک نمونهای برای آزمون فرضیه ها و نیز آزمون فریدمن جهت اولویت بندی عوامل استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از آمار استنباطی نشان داد، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل جسمانی و عوامل روانی در مشارکت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی تاثیر دارد و عوامل اقتصادی از بیشترین اهمیت برخوردار است.تیجه گیری: دختران با عوامل بازدارندۀ متعددی برای مشارکت در ورزش روبهرو هستند. ازاینرو، لازم است، برنامهریزی و سازماندهی دقیق در زمینۀ ترویج و گسترش تربیتبدنی و ورزش در جامعه، بخصوص در بین دختران انجام پذیرد و اتخاذ راهکارهای موثر، انگیزۀ شرکت در فعالیتهای ورزشی در دختران افزایش یابد. بلند:مقدمه همان طور که در بیست سال گذشته موقعیت زنان و نقش های اجتماعی آنان بهسرعت تغییر یافته، در عین حال آنها بهطور فزاینده ای به فعالیت های ورزشی بهمنظور کسب سلامتی، اندامی متناسب و مشارکت های اجرایی رو آورده اند (رمضانی نژاد، 1388). متاسفانه در مسیر حرکت مشارکت ورزشی بانوان در کشور ما شاهد موانع بیشماری هستیم که این قشر مهم و سرنوشتساز جامعه را از مشارکت ورزشی بازداشته و از عواید بی کرانی که میتواند نصیب آنان شود، بینصیب میسازد؛ و صفحۀ موهبتهای بیشمار مشارکت ورزشی را از سررسید زندگی روزمره آنان به دور میاندازد. تا آنجا که تحقیقات در مناطق محرومی مثل شهرستان چاراویماق اصلا انجام نشده است و همین امر اهمیت و ضرورت تحقیق را کاملا روشن میکند. به همین خاطر شناسایی و مطالعۀ موانع مشارکت ورزشی دختران مقطع تحصیلی دبیرستان، زمینۀ تلاش و توجه زیاد را به خود می طلبد. لذا، این پژوهش قصد دارد که موانع مشارکت ورزشی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان را در شهرستانهای جنوب استان آذربایجان شرقی بسنجد. روش تحقیقپژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری، کلیۀ دختران مقطع دبیرستان شهرستانهای جنوب استان آذربایجانشرقی (4782 نفر) می باشد. حجم نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر 381 نفر برآورد شد. پرسشنامۀ مورد استفاده شامل دو بخش می باشد. بخش اول، اطلاعات جمعیتشناختی و بخش دوم، پرسشنامۀ استاندارد مشارکت ورزشی دانش آموزان دیهیم (1390)، حاوی 25 سوال در قالب 4 مولفه عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل و عوامل روانی)،می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss21 برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. در بخش آمار توصیفی به تجزیه وتحلیل داده های جمعیت شناختی، در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعۀ آماری و از آزمون تی تک نمونه ای برای آزمون فرضیه ها و نیز آزمون فریدمن جهت اولویت بندی عوامل استفاده شد. یافته های تحقیق نتایج حاصل از آمار استنباطی نشان داد عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل جسمانی و عوامل روانی در مشارکت دانش آموزان دختر در فعالیتهای ورزشی تاثیر دارد. نتایج بهدستآمده از آزمون رتبه بندی فریدمن نیز نشان داد، عوامل اقتصادی از بیشترین اهمیت برخوردار است. بحث و نتیجه گیریبه نظر می رسد با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی مردم شهرهای مدنظر به علت در حال حاضر، ورزش بانوان در شهرستانهای جنوب استان آذربایجانشرقی با کمبودهای فراوانی ازجمله کمبود سالن های ورزشی ویژهی بانوان، نیروی انسانی و منابع اعتبار روبه رو است؛ بنابراین، به نظر می رسد کاهش شهریۀ اماکن ورزشی برای زنان، ایجاد مراکز و اماکن ورزشی رایگان حداقل برای دانش آموزان دختر از طرف ادارۀ آموزشوپرورش و همچنین همکاری تربیتبدنی آموزشگاه ها، مدیران و معلمان ورزش در مدارس و برگزاری مسابقات مختلف برای دانش آموزان دختر، به علاقه و رغبت آنان نسبت به ورزش خواهد افزود. ازاینرو، لازم است، برنامهریزی و سازماندهی دقیق درزمینۀ ترویج و گسترش تربیتبدنی و ورزش در جامعه، بخصوص در بین دختران انجام پذیرد و با اتخاذ راهکارهای موثر، انگیزۀ شرکت در فعالیتهای ورزشی در بانوان افزایش یابد.
The aim of this study is to determine the barriers to sports participation of high school girls. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population is all high school girls in the southern cities of East Azarbaijan province (4782 people). The statistical sample size was estimated to be 381 using the Cochran's formula. Data collection tools are library studies and questionnaires. The questionnaire used consists of two parts. The first part is the information of the population population and the second part is the standard questionnaire of the sports participation of the students of Dehim (2011). Data analysis was performed using Spss21 software for descriptive and inferential statistics. In the descriptive statistics section, demographic and analytical data were used, in the inferential statistics section, the Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normality of the statistical population and the T-test was used to test the hypotheses and Friedmann test was used to prioritize the factors. The results of inferential statistics showed that economic factors, socio-cultural factors, physical factors and psychological factors affect the participation of female students in sports activities; And economic factors are most important. As a result, girls face a number of deterrents to participating in sports. Therefore, it is necessary to plan and organize carefully in the field of promoting and expanding physical education and sports in society, especially among girls, and to adopt effective strategies to increase the motivation to participate in sports activities for girls. Long Abstract Introduction As women’s status and social roles have changed rapidly over the past twenty years, they have increasingly turned to sports for health, fitness, and executive participation (Ramezani Nejhad, 2010). Unfortunately, in our country, we see numerous obstacles in the way of women's sports participation, which prevent this important and crucial segment of society from participating in sports and deprive them of the infinite income that can be earned; and take away the countless blessings of sports participation from their daily lives. Since no research has been done at all in deprived areas such as Charoimagh city, this makes clear the importance and necessity of the research. For this reason, identifying and studying the barriers to sports participation of high school girls requires a lot of effort and attention. Therefore, this study intends to assess the barriers to sports participation of female high school students in the southern cities of East Azerbaijan province. Research Methods The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of nature. The statistical population is all high school girls in the southern cities of East Azerbaijan province (4782 people). The statistical sample size was estimated to be 381 using Cochran's formula. The used questionnaire consists of two parts. The first part is demographic information and the second part is the standard questionnaire of sports participation of Deyhim students (2011), containing 25 questions in the form of 4 components of economic factors, social and cultural factors and psychological factors. Data analysis was performed using Spss21 software for descriptive and inferential statistics. In the descriptive statistics section, analysis of demographic data; in the inferential statistics section, the Kolmogorov-Smirnov test to determine the normality of the statistical population; a sample t-test to test hypotheses and he Friedman test to prioritize factors were used. Research Findings The results of inferential statistics showed that economic factors, socio-cultural factors, physical factors and psychological factors affect the participation of female students in sports activities. The results of the Friedman ranking test also showed that economic factors are the most important. Conclusion At present, it seems that the economic situation of the people and women's sports in the southern cities of East Azerbaijan Province is facing many shortcomings, including the lack of special gyms for women, manpower and reliable resources. Therefore, it seems that the reduction of tuition fees for sports facilities for women, the establishment of free sports centers and facilities, at least for female students by the Department of Education, as well as the cooperation of physical education schools, principals and sports teachers and managers in schools and holding various competitions for Female students will increase their interest in sports. It is necessary to carefully plan and organize the promotion and expansion of physical education and sports in the community, especially among girls and by adopting effective strategies, increase the motivation of women to participate in sports activities. reference - Elliott, Sam; Bevan, Nadia and Litchfield, Catherine. (2019). Parents, girls’ and Australian football: a constructivist grounded theory for attracting and retaining participation. Qualitative research in sport, exercise and health - Fereshteh. Farzianpour, Sara. Amirian, Raziye. Byravan, (2015), “An Investigation on the Barriers and Facilitators of the Implementation of Electronic Health Records (EHR)”, Health, - Naila. Bali, (2016), “The No-Participation of Students in Physical Education: A Comparative Study of Tunisian Trainee Teachers”, Creative Education, DOI: 10.4236/ce.2016.710154, pp: 1486-1499 - Yuehong. Liang, Jiling. Zhang, Yingbo. Cui, Ren. Yuan, (2016), “Experimental Study for Cultivating College Students’ Sports Motivation in Sport Education Model”, Advances in Physical Education , DOI: 10.4236/ape.2016.63019, pp: 169-177
ملخص الجهاز:
یافته ها: نتایج حاصل از آمار استنباطی نشان داد، عوامل اقتصادی ، عوامل اجتماعی - فرهنگی ، عوامل جسمانی و عوامل روانی در مشارکت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی تأثیر دارد و عوامل اقتصادی از بیشترین اهمیت برخوردار است .
دیهیم (١٣٩٠) در تحقیق خود نشان داد که عوامل اقتصادی با ٥٧/٧ درصد، عوامل روانی با ٥١/٤ درصد، عوامل اجتماعی - فرهنگی با ٤٩/٦ درصد از مهم ترین موانع مشارکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان مربوط ، در فعالیت - های ورزشی اوقات فراغت می باشد.
هم چنین در این پژوهش نشان داده شده است که تنها درصد اندکی (١٩/١٠ درصد) از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ، عوامل جسمانی را به عنوان مانع مهم برای شرکت در فعالیت های ورزشی خود دانسته اند.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد، عوامل اقتصادی در مشارکت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی تأثیر دارد.
نتایج همچنین حاکی از آن است که عوامل اجتماعی - فرهنگی در مشارکت دانش - آموزان دختر در فعالیت های ورزشی تأثیر دارد.
Lauren نتایج حاصل از پژوهش هم چنین نشان داد، عوامل جسمانی در مشارکت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی تأثیر دارد.
(2012), “A Study of the Barriers to Participation in Leisure Physical Activities of Tehran University Students’ Boys”, First National Conference on Physical Education and Sports Sciences, Najafabad, Islamic Azad University, Najafabad Branch, (In Persian).
(2006), “Study of Factors Affecting Women's Participation in Sports Activities (Case Study: Mazandaran Province)”, PhD Thesis in Sociology, University of Isfahan, (In Persian).