خلاصة:
یکی از ابعاد و زوایای ورزش، اخلاق است که توجه به آن امری ضروری به نظر میرسد و باشگاهها بهعنوان یک نهاد ورزشی می توانند به سمت نهادینه کردن اخلاق در رفتارهای اخلاقی و فرهنگی در ورزشکاران گام بزرگی بردارند. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی نقش ورزش در توسعه رفتارهای اخلاقی و فرهنگی بود. روش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه ورزشکاران رشته پاورلیفتینگ در ردههای سنی مختلف در استان گیلان بودند که نمونه آماری (384 نفر) بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای اخلاقی و فرهنگی از پرسشنامه معتبر ITCSQکه توسط دیودسون و همکاران (2006) استفاده شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (88/ 0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که ورزش بر روحیه ورزشکاران (817/ 0)، مسئولیت شخصی (793/ 0)، مراقبت و ارتباط (783/ 0)، مسئولیت اجتماعی (768/ 0) اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد؛ اثر آن بر متغیر ثبات قدم (03/ 0-) معنیدار نبود. بنابراین بر پایه این مدل، میتوان به ارزیابی ابعاد رفتارهای اخلاقی و فرهنگی در میان جوانان ورزشکار پرداخت و همچنین اطلاعات علمی در زمینه اقدامات ضد اخلاقی را که باید باشگاه های فرهنگی و ورزشی برای جلوگیری از ایجاد آن در میان ورزشکاران از نظر توسعه مدیریتی انجام دهد، فراهم سازد. چکیده بلند:مقدمهامروزه ورزش به منزلة پدیدهای موثر در همة جوامع جایگاه ویژهای پیدا کرده است تا آنجا که در حوزة جامعهشناسی از آن بهعنوان بارزترین نمودهای زندگی اجتماعی و فرهنگی یاد شده و آن را در عقلانی شدن زندگی اجتماعی و توسعة جوامع مدرن موثر میدانند (سندویک، 2019). با توجه به اینکه وضعیت فعلی اخلاق در ورزش و مخصوصا در باشگاههای ورزشی نامطلوب است و همچنین با پی بردن به اهمیت شناخت کارکردهای اخلاقی و فرهنگی باشگاهها برای نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران، بررسی این کارکردها ضروری به نظر میرسد. در این تحقیق سعی شده است اخلاق ورزشی را با رویکردی جدید در این رشته محبوب بررسی و مقایسه کرد و به اهمیت این دو پاسخ مناسبی داد. اکنون با توجه به موارد ذکر شده سوال اصلی تحقیق این میباشد که آیا ورزش در توسعه رفتارهای اخلاقی و فرهنگی در جوانان تاثیر دارد؟روش تحقیقروش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه ورزشکاران رشته پاورلیفتینگ در ردههای سنی مختلف در استان گیلان بودند که نمونه آماری (384 نفر) بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای اخلاقی و فرهنگی از پرسشنامه معتبر ITCSQکه توسط دیودسون و همکاران (2006) استفاده شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (88/ 0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که ورزش بر روحیه ورزشکاران (817/ 0)، مسئولیت شخصی (793/ 0)، مراقبت و ارتباط (783/ 0)، مسئولیت اجتماعی (768/ 0) اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد؛ اثر آن بر متغیر ثبات قدم (03/ 0-) معنیدار نبود.یافتههای پژوهشبا توجه به نتایج ، اکثر ضرایب معنیداری t بجز اثر ورزش پاورلیفتینگ بر ثبات قدم از 96/1 بزرگتر هستند که این امر معنیدار بودن تمامی سوالات و روابط میان متغیرها را در سطح اطمینان 95% تائید میسازد؛ بنابراین برازش مدل پژوهش مورد قبول واقع گردید. نتایج نشان داد که ورزش پاورلیفتینگ بر روحیه ورزشکاران (817/ 0)، مسئولیت شخصی (793/ 0)، مراقبت و ارتباط (783/ 0)، مسئولیت اجتماعی (768/ 0) اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد.بحث و نتیجهگیریبر پایه این مدل، میتوان به ارزیابی ابعاد رفتارهای اخلاقی و فرهنگی در میان جوانان ورزشکار پرداخت و همچنین اطلاعات علمی در زمینه اقدامات ضد اخلاقی را که باید باشگاهای فرهنگی و ورزشی برای جلوگیری از ایجاد آن در میان ورزشکاران از نظر توسعه مدیریتی انجام دهد، فراهم سازد. بر اساس یافته های پیشنهاد می شود از مربیان متخصص، مجرب و اخلاق محور؛ و همچنین بهره گیری از مربیان متخصص و تحصیل کرده در باشگاه های بدنسازی و ورزشی استفاده شود. همچنین بر باشگاه های بدنسازی بهلحاظ دارا بودن تخصص لازم حرفهای برای جذب ورزشکاران در باشگاه های بدنسازی و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی اخلاقی برای ورزشکاران پاورلیفتینگ کنترل و نظارت داشته باشند.
One of the dimensions and angles of sports is ethics, to which it seems necessary to pay attention, and clubs as a sports institution can take a big step towards institutionalizing ethics in moral and cultural behaviors in athletes. Therefore, the purpose of this study was to investigate the role of the development of moral and cultural behaviors in the youth of Gilan. Its method is descriptive-correlational in terms of practical purpose. The statistical population of the study was all powerlifting athletes in different age groups in Guilan province that the statistical sample (384 people) was selected by simple random sampling. A valid ITCSQ questionnaire used by Diodson et al. (2006) was used to measure moral and cultural variables. Also, its reliability was calculated using Cronbach's alpha test (0.88) and combined reliability. Structural equation modeling with PLS3 and SPSS24 software has been used to analyze the data and fit the model. The results showed that powerlifting had a direct, positive and significant effect on athletes' morale (0.817), personal responsibility (0.793), care and communication (0.783), social responsibility (0.768). has; Its effect on the step stability variable (-0.03) was not significant. Therefore, based on this model, it is possible to evaluate the dimensions of moral and cultural behaviors among young athletes, as well as scientific information on immoral actions that cultural and sports clubs should take to prevent its occurrence among Athletes in terms of managerial development do provide. Long Abstract Introduction Today, sport has found a special place as an effective phenomenon in all societies; to the extent that in the field of sociology, it is mentioned as the most prominent manifestations of social and cultural life and it is considered effective in the rationalization of social life and the development of modern societies (Sandvick, 2019). Considering that the current situation of ethics in sports and especially in sports clubs is unfavorable and also realizing the importance of recognizing the moral and cultural functions of clubs to institutionalize ethics in athletes, it seems necessary to study these functions. In this research, an attempt has been made to study and compare sports ethics with a new approach in this popular field and to give an appropriate answer to the importance of these two. Now, according to the mentioned cases, the main research question is whether sport has an effect on the development of moral and cultural behaviors in young people? Research Methods The method, in terms of purpose is practical and in terms of nature is descriptive-correlational. The statistical population of the study was all powerlifting athletes in different age groups in Gilan province that the statistical sample (384 people) was selected by simple random sampling. The valid ITCSQ questionnaire used by Diodson et al. (2006) was used to measure moral and cultural variables. Also, its reliability was calculated using Cronbach's alpha test (0.88) and combined reliability. Structural equation modeling with PLS3 and SPSS24 software was used to analyze the data and fit the model. The results showed that exercise has a direct, positive and significant effect on athletes' morale (0.817), personal responsibility (0.793), care and communication (0.783), social responsibility (0.768). Its effect on the step stability variable (-0.03) was not significant. Research Findings According to the results of Table 1, most of the significance coefficients of t, except for the effect of powerlifting exercise on foot stability, are greater than 1.96, which confirms the significance of all questions and relationships between variables at the 95% confidence level. Therefore, the fit of the research model was accepted. The results showed that powerlifting has a direct, positive and significant effect on the morale of athletes (0.817), personal responsibility (0.793), care and communication (0.783), social responsibility (0.768). Conclusion Based on this model, the dimensions of moral and cultural behaviors among young athletes can be assessed and it also provides scientific information on the immoral acts that cultural and sports clubs must take to prevent its occurrence among athletes in terms of managerial development. Based on the findings, it is suggested to use professional, experienced and ethical coaches, as well as professional and educated coaches in bodybuilding and sports clubs and also, to control and supervise bodybuilding clubs in terms of having the necessary professional expertise to attract athletes to bodybuilding clubs and hold ethical training classes for powerlifting athletes. reference - Abedeni N, Ghasemi H, Sabounchi R. (2020), The Relationship between Media Use and Communication Skills and Ethical Behaviors of Sport Science Students, Journal Of Organizational Behavior Management in Sport Studies: 7(2): 11-24. (In Persian) - Laeheem K. (2018), Relationships between Islamic ethical behavior and Islamic factors among Muslim youths in the three southern border provinces of Thailand, Kasetsart Journal of Social Sciences; 39(2): 305-311. - Hsieh HH, Hsu HH, Kao KY, Wang CC. (2020), Ethical leadership and employee unethical pro-organizational behavior: a moderated mediation model of moral disengagement and coworker ethical behavior, Leadership & Organization Development Journal; 41(6): 799-812. - Smith B, Lord JB. (2018), Bracketed morality and ethical ideologies of sport fans, Sport in Society; 21(9): 1279-1301. - Vallerand RJ, Briere NM, Blanchard C, Provencher P. (2017), Development and validation of the Multidimensional Sports personship Orientations Scale, Journal of Sport&Exercise Psychology; 19: 197-206. - Wade M. (2019), Tactics of the Ugly Australian: Morality, masculinity, nationalism and governance amid a cheating controversy in sport, Journal of Sociology; 55(3): 528-550.
ملخص الجهاز:
به طور کلی کارکردهای اخلاقی و فرهنگی ورزش را میتوان در سه سطح فردی، ملی و بین المللی مورد تجزیه وتحلیل قرار داد و در سطح فردی، ورزش و حضور در عرصه های مرتبط با ورزش منجر به شکل گیری، توسعه و انتقال ارزش هایی چون انضباط ، تندرستی ، رفتار جوانمردانه ، رقابت ، تلاش و کوشش ، پشتکار و نیل به هدف میگردد چراکه عرصه های ورزشی مملو از مصادیق و رخدادهایی است که این ارزش ها را مرتباً نمایش و تقویت میکند (دودان و همکاران ، ٢٠١١).
با توجه به اینکه وضعیت فعلی اخلاق در ورزش و مخصوصاً در باشگاه های ورزشی نامطلوب است و همچنین با پی بردن به اهمیت شناخت کارکردهای اخلاقی و فرهنگی باشگاه ها برای نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران ، بررسی این کارکردها ضروری به نظر میرسد.
در بخش دوم پرسشنامه برای سنجش رفتارهای اخلاقی و فرهنگی از پرسشنامه ITCSQ که توسط دیودسون و همکاران (٢٠٠٦) نوشته شده است استفاده گردید، که این پرسشنامه شامل خرده مقیاس ارزش ها (ابعاد روحیه ورزشکاری، مسئولیت شخصی و ثبات قدم ) و خرده مقیاس جو ارتباطات (ابعاد تجربه مراقبت و ارتباط با دیگران و مسئولیت اجتماعی) میباشد.
جدول ٣: ضرایب شاخص R Square متغیرهای درون زای مدل ابعاد تحقیق AVE R٢ آلفای کرونباخ پایایی ترکیبی استفاده از پاورلیفتینگ ٠/٥٤ برون زا ٠/٨٧ ٠/٨٥ روحیه ورزشکاری ٠/٦٠ ٠/٦٦ ٠/٨٧ ٠/٨٦ مسئولیت شخصی ٠/٥٨ ٠/٦٢ ٠/٧٦ ٠/٨٤ ثبات قدم ٠/٦١ ٠/٠١ ٠/٧٦ ٠/٨١ مراقبت و ارتباط ٠/٥٩ ٠/٦١ ٠/٧٧ ٠/٨٥ مسئولیت اجتماعی ٠/٥٠ ٠/٥٨ ٠/٧٥ ٠/٨١ R٢ معیاری است که نشان از تأثیر یک متغیر برون زا بر یک متغیر درون زا دارد و سه 84 مقدار ٠/١٩، ٠/٣٣، ٠/٦٧ به عنوان مقدار ملاک برای مقادیر ضعیف ، متوسط و قوی R٢ در نظر گرفته می شود.