خلاصة:
بدون شک امروزه شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان فقط شکست و یا موفقیت یک فرد محسوب نمی شود؛ بلکه عواقب آن برای خانواد ه ها و جامعه تا سالها باقی خواهد ماند. از این رو توجه به مشکلات دانش آموزان در ایران باید به صورت جدی و با پشتوانه مالی و تخصصی لازم مورد توجه مسیولان آموزش و پرورش قرار گیرد. در این بین معلمان که بیشترین نقش را در آموزش دانش آموزان دارند، به عنوان مشاوران آموزشی می توانند در جهت تشخیص درست مشکلات دانش آموزان و آموزش به هنگام و مبتنی بر نیازهای آموزشی آنها نقش سترگ و پررنگی ایفا نمایند. زمانی که معلم آموزش دهنده ی صرف دروس می شود، دانش آموز فقط به اطلاعات و دانش دست می یابد اما زمانی که معلم راهنما و مشاور می شود دانش آموز و علاوه برکسب دانش و اطلاعات به نگرش و مهارت نیز دست می یابد و زمینه ی تربیت دینی، اجتماعی و.. .او فراهم می گردد. این پژوهش با هدف چگونگی احیای معلم درنقش مشاور انجام گرفته است و به دنبال آن است تا نقش مشاوره ای معلمان را در آموزش و پرورش مورد بررسی قراردهد .روش مورد استفاده در این پژوهش، روش اسنادی یا کتابخانه ای است و به موضوعاتی همچون نقش مشاوره ای معلم، ویژگی های معلم مشاور و مسیولیت های وی پرداخته است.
Undoubtedly, the failure and success of students today is not just the failure or success of an individual; Rather, the consequences for families and society will remain for years. Therefore, attention to the problems of students in Iran should be seriously and with the necessary financial and professional support should be considered by education officials. Meanwhile, teachers who have the most role in educating students, as educational counselors can play a major role in correctly identifying students' problems and teaching in a timely manner and based on their educational needs. When the teacher becomes the instructor of the lessons, the student acquires only information and knowledge, but when the teacher becomes the guide and counselor, the student, in addition to acquiring knowledge and information, also acquires attitude and skills. Religious, social, etc. education is provided. This research has been done with the aim of how to revive the teacher in the role of counselor and seeks to examine the counseling role of teachers in education. The method used in this research is the documentary or library method and issues such as the role of counseling.
Oteacher, the characteristics of the mentor teacher and his responsibilities are discussed.
ملخص الجهاز:
اهمیت و ضرورت احیای نقش معلمان در امر مشاوره دانش آموزان در جوامع کنونی با گسترده تر و پیچیده تر شدن روابط بین فردی، وجود رشته های تحصیلی و شغلی متنوع در جامعه که همواره سبب سردرگمی دانش آموزان شده است ، نیاز به ارائه ی خدمات راهنمایی و مشاوره ای بیشتر احساس می شود.
اصطلاح راهنمایی و مشاوره با توجه به این که جنبه پیش گیرانه دارد در فضای آموزش و پرورش ارضای نیازهای جسمی، ذهنی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی دانش آموزان را تسهیل خواهد نمود و زمینه را برای هدف نهایی که همان کسب موفقیت تحصیلی است ، فراهم می کند.
در این بین ، معلمان آگاه به فنون راهنمایی و مشاوره ، با آشنایی کافی با علائم و روش های رفع انواع اختلالات رفتاری دانش آموزان با عطوفت و مهربانی خود و با احساس مسئولیت در این زمینه می توانند بسیاری از این نگرانی ها را رفع نمایند و دانش آموز را برای تعلیم و تربیت آماده سازند (٢).
بنابراین معلم به عنوان رکن اساسی در آموزش وپرورش باید صلاحیت و آمادگی لازم را در جهت رشد و پرورش دانش آموزان داشته باشد و بتواند ارتباط موثری با دانش آموزان برقرار نماید و نبود این ویژگی احساس امنیت را از معلم گرفته و روند آموزشی را به سراشیبی شکست سوق می دهد.
The role of the teacher as a counselor to advance the goals of education Leila Sadat Mottaghi7* Abstract Undoubtedly, the failure and success of students today is not just the failure or success of an individual; Rather, the consequences for families and society will remain for years.
Keywords : counselor, teacher role, students, education and training 1M.