خلاصة:
با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-19 بسیاری از حوزه های مختلف حیات بشری از اقتصاد تا آموزش با مسایل و مشکلات زیادی مواجه شدند، به نحوی که این مساله موجبات تعطیلی حضوری مدارس و دانشگاه ها را فراهم ساخت و چالش های زیادی را برای دانش آموزان، نهاد تعلیم و تربیت و خانواده ها به وجود آورد. شیوع این ویروس علیرغم مسایل و مشکلات فراوان، فرصت هایی را در حوزه های مرتبط با آموزش و یادگیری را ایجاد کرد. بنابراین هدف این پژوهش مطالعه کیفی چالش ها و فرصت های آموزش های مجازی می باشد. روش این پژوهش از نوع رویکرد کیفی و شیوه تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت کنندگان این پژوهش 20 نفر از استادان علوم تربیتی و معلمان می باشد. یافته ها حاکی از این است که 4 مضمون اصلی ضعف سرمایه اجتماعی و نقص در خودکارآمدی تحصیلی به عنوان چالش و افزایش مهارتهای آموزشی معلمان و دانش آموزان و فراگیری آموزشی به عنوان فرصت های آموزش آنلاین در دوران کرونا از اظهارت مشارکت کنندگان استخراج گردید.
ملخص الجهاز:
مطالعه کيفي چالش ها و فرصت هاي آموزش و تربيت در آموزش هاي مجازي با استفاده از تحليل محتواي کيفي قراردادي 1 زهرا ابراهيمي سيريزي کارشناسي ، علوم تربيتي، دانشگاه قم چکيده با شيوع ويروس کرونا و بيماري کوويد-١٩ بسياري از حوزه هاي مختلف حيات بشـري از اقتصـاد تـا آمـوزش بـا مسـايل و مشکلات زيادي مواجه شدند، به نحوي که اين مساله موجبات تعطيلي حضوري مـدارس و دانشـگاه هـا را فـراهم سـاخت و چالش هاي زيادي را براي دانش آموزان ، نهاد تعليم و تربيت و خانواده ها به وجود آورد.
يافته ها حاکي از ايـن اسـت که ٤ مضمون اصلي ضعف سرمايه اجتماعي و نقص در خودکارآمدي تحصيلي به عنوان چالش و افزايش مهارتهـاي آموزشـي معلمان و دانش آموزان و فراگيري آموزشي به عنوان فرصت هاي آموزش آنلاين در دوران کرونا از اظهارت مشارکت کنندگان استخراج گرديد.
800 (به تصویر صفحه مراجعه شود) انعطاف در ساعت آموزشي، توليد محتواي مفيد، فرصت دانش آموز محوري آموزش تفکر، ارزشيابي هاي آنلاين ، استفاده از تکاليف ديگران درون مايه هاي حاصل از مصاحبه مشارکت کنندگان اين پژوهش در بعد چالش هاعبارت اند از :ضعف سرمايه اجتماعي، نقص در خودکارآمدي تحصيل و در بعد فرصت ها افزايش مهارت هاي آموزشي معلمان و دانش آموزان ، فراگيري آموزشي.
يکي از استادان علوم تربيتي چنين مي گفت : «آموزش هاي مجازي شايد فرصت هايي را براي نهاد تعليم و تربيت به وجود بياره ولي بسياري از دانش آموزان با مساله ضعف ارتباطي و تعاملات مثبت مواجه شده اند.