خلاصة:
کلاس درس به عنوان یک گروه کوچک اجتماعی و کوچکترین خرده سیستم اجتماعی در نظام آموزشی دارای خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فردی است که آن را از سایر سازمانها و نهادهای اجتماعی متمایز میکند. معلمان به منظور ارتقای کارکردهای شناختی و عاطفی و اجرای برنامههای آموزشی و تربیتی تدوینشده در کلاسهای درس، نیاز به فضایی امن و بدور از تنشهای رفتاری دانشآموزان دارند. داشتن کلاسی آرام و فضایی مثبت برای دانشآموزان نگرشی را ایجاد میکند تا بتوانند خودپنداره تحصیلی و آموزشگاهی مثبتی را در خود به وجود آورند و در سایه آن پیشرفت تحصیلی و زندگی اجتماعی خود را تضمین کنند. معلمان با بکارگیری روش مدیریت مناسب کلاس درس خود میتوانند در پرورش مهارتهای اجتماعی، خلاقیتها و تواناییهای دانش آموزان نقش مهمی داشته باشند و مشکلات انضباطی کمتری در کلاس خود مشاهده کنند.
معلم تلاش میکنند که با اعمال کنترل و نظارت بر فعالیت و رفتار دانشآموزان و تاکید بر قوانین و انضباط کلاس، به اهداف آموزشی دست یابد.