خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری سبکهای تفکر در رابطه هوش و خلاقیت در دانشآموزان دختر و پسر 12 تا 16 ساله بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر 16-12 ساله منطقه 12 شهر تهران در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 بود. تعداد 200 دانشآموز (100 دختر و 100 پسر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل آزمون های هوش وکسلر کودکان فرم 4 (WISC-IV)، تفکر خلاق تورنس فرم تصویری ب (TTCT)و پرسشنامه سبک تفکر نوع اول استرنبرگ فرم کوتاه (TSI) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش رگرسیون چند گانه در نرم افزار SPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد نقش متغیر هوش در پیشبینی خلاقیت (142/ 0) مثبت و نقش تفکر قانونگذارانه(145/ 0-) و قضاوتگر (165/ 0-) در پیشبینی خلاقیت منفی بود. همچنین هیچ تاثیر غیرمستقیم برای متغیر هوش با خلاقیت که نشان از اثر واسطهای تفکر قانونگذارانه و قضاوتگر بود نیز دیده نمیشد. اما نقش تفکر اجرایی در پیشبینی خلاقیت (165/ 0) مثبت بود و همچنین تاثیر غیرمستقیم برای متغیر هوش با خلاقیت که نشان از اثر واسطهای تفکر اجرایی بود نیز دیده میشد.
The purpose of this study was to investigate the mediation role of thinking styles in the relationship of intelligence and creativity in 12- to 16-year-old male and female students. This research was of fundamental purpose in terms of descriptive and descriptive-correlational in terms of type of research. The statistical population included all male and female students aged 12-16 years in the 12 district of Tehran in the second semester of 1396-67. 200 students were selected using simple random sampling sampling method. Research measurement tools were Wechsler test Wechsler Form 4(WISC-IV (, Creative Thinking Test Torrance Form B (TTCT) and Short Form One Thinking Questionnaire Sternberg (TSI). Multiple regression SPSS21 software was used to analyze the data. The results showed that the variable role of intelligence in predicting positive creativity (0.142) and the role of legislative thinking (-0.145) and judgment (-0.165) were negative. There was also no indirect effect for the intelligence variable on creativity, which was a mediating effect of legislative and judiciary thinking. But the variable role of intelligence and executive thinking in predicting creativity (0.165) was positive, as well as the indirect effect of the variable on intelligence with creativity indicating the mediating effect of executive thinking.