خلاصة:
هدف: زنان متاهل که طلاق عاطفی را تجربه میکنند دارای مشکلات روان شناختی میباشند که نیاز به مداخلات درمانی دارند. هدف این پژوهش اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی بر رضایت زناشویی، دلزدگی زناشویی و کیفیت زندگی در زنان متاهل دارای طلاق عاطفی بود. مواد و روشها: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان متاهل دارای طلاق عاطفی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1401 بودند که 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای رضایت زناشویی السون (1998)، دلزدگی زناشویی پینس (1996) و کیفیت زندگی وار و همکاران (1996) بود. مداخله آموزش پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یک بار در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنی داری در نظر گرفته شد. یافتهها: در گروه آزمایش میانگین و انحراف معیار رضایت زناشویی از 23/9±40/52 به 82/9±07/61 بعد از انجام مداخله افزایش یافته است. میانگین و انحراف معیار دلزدگی زناشویی از 15/8±64/65 به 24/8±17/54 بعد از انجام مداخله کاهش یافته است. هم چنین میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی از 36/8±47/59 به 67/9±46/68 بعد از انجام مداخله افزایش یافته است (01/0> p) نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی موجب کاهش دلزدگی زناشویی و افزایش رضایت زناشویی و کیفیت زندگی شده است. بنابراین استفاده از پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی جهت کاهش مشکلات روان شناختی زنان دارای طلاق عاطفی توسط مشاوران و درمانگران توصیه میگردد.
Purpose: Married women who experience emotional divorce have psychological problems that require therapeutic interventions. The purpose of this research was the effectiveness of teaching acceptance and commitment with an Islamic approach on marital satisfaction, marital boredom and quality of life in married women with emotional divorce.
Materials and methods: The research method was semi-experimental and pre-test, post-test with a control group. The statistical population of this research included all married women with emotional divorce who referred to counseling centers in Tehran in 1401, and 30 people (15 people from the experimental group and 15 people from the control group) were selected as a sample using available sampling method. The tools of data collection were Elson's Marital Satisfaction Questionnaire (1998), Pines Marital Discontent (1996) and Var et al.'s Quality of Life (1996). The intervention of teaching acceptance and commitment with an Islamic approach was implemented during 8 sessions of 90 minutes once a week in the experimental group and the control group did not receive any training. Data analysis was done with descriptive tests (mean and standard deviation) and covariance analysis using SPSS version 24 software. P value less than 0.05 was considered significant.
Findings: In the experimental group, the mean and standard deviation of marital satisfaction increased from 52.40±9.23 to 61.07±9.82 after the intervention. The mean and standard deviation of marital boredom decreased from 65.64±8.15 to 54.17±8.24 after the intervention. Also, the mean and standard deviation of the quality of life score increased from 59.47±8.36 to 68.46±9.67 after the intervention (p
Conclusion: The results showed that teaching acceptance and commitment with an Islamic approach has reduced marital dissatisfaction and increased marital satisfaction and quality of life. Therefore, the use of acceptance and commitment with the Islamic approach is recommended by counselors and therapists to reduce the psychological problems of women with emotional divorce.