خلاصة:
هدف: هدف از پزوهش حاضر طراحی مدل تعالی منابع انسانی (معلمان ) دوره ابتدایی در آموزش و پرورش بود. مواد و روش: این پژوهش از نوع هدف کاربردی وازنظر نوع داده ها آمیخته (کیفی-کمی) است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از افراد صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت استان البرز که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی با کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش کیو تحلیل شدند. در بخش کمی از تحلیل عامل اکتشافی واز نرم افزاره SPSS استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتابج حاصله مدل استخراجی 77 شاخص، 19 مولفه و 5 عامل برای تعالی منابع انسانی(معلمان ابتدایی) در آموزش وپرورش دارد. عوامل شامل عامل سازمانی (5 مولفه)، عامل شایستگی های حرفه ای (4 مولفه)،عامل ویژگی های فردی معلم(4 مولفه)،عامل شرایط مدرسه (3 مولفه)و عامل جامعه (3 مولفه) شناسایی شد. عوامل، مؤلفه ها و شاخص های حاصل از مدل تعالی منابع انسانی می تواند زمینه ساز ارتقای کیفی معلمان و توسعه و بالندگی آموزش و پررورش گردد. نتیجه گیری: نیروی انسانی مهمترین منبع در هر سازمان است. چنانچه انگیزش کافی داشته باشند، از استعداد و مهارت خود در جهت خدمت به سازمان به کار خواهند گرفت و چرخهای آن را به حرکت درخواهند آورد.
Purpose: The purpose of this study was to design a model of human resource excellence (teachers) in primary education.
Materials and Methods: This research is of applied purpose type and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data type. Participation in this study: 15 experts in the field of education in Alborz province who were selected by targeted method and snowball. Data in the qualitative section were collected using semi-structured interviews and analyzed using the Q method. In a small part, exploratory factor analysis and SPSS software were used.
Finding: Based on the results, the extractive model has 77 indicators, 19 components and 5 factors for the excellence of human resources (primary teachers) in education. Factors including organizational factor (5 components), professional competence factor (4 components), teacher individual characteristics factor (4 components), school conditions (3 components) and community factor (3 components) were identified. Factors, components and indicators resulting from the model of human resource excellence can pave the way for improving the quality of teachers and the development and maturity of education.
Conclusion: Manpower is an important resource in any organization. Motivated enough, they will use their talent and skills to serve the organization and move its cycles.