خلاصة:
فرار از مدرسه یکی از معضلاتی است که خانواده، مدرسه و در نهایت اجتماع را با خود درگیر میکند. کودک یا نوجوانی که از مدرسه فرار میکند، علاوه بر آسیبهایی که به خود میزند در معرض خطرات محیطی نیز قرار میگیرد و هدف شناخت این مشکل فرار ازمدرسه نزد والدین و معلمین است. این تحقیق، تحقیقی روایی است که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرانه تعلق دارد منبع دادههای این تحقیق، خاطرات مدت تدریس آموزگاری معلمی در مدرسه است که به صورت روزانه در تمام سال تحصیلی نوشته شده است. تحلیل دادهها نشان میدهد. فرار از مدرسه یکی از اختلالات رفتاری کودکان و به معنای عدم حضور کودک یا نوجوان در مدرسه یا ترک آن بدون اطلاع مدرسه و خانواده است. این فرار معمولا بر کارکردهای تحصیلی و آینده شغلی فرد تاثیر میگذارد. فرار از مدرسه در هر سنی ممکن است رخ دهد اما شروع زود هنگام آن با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود. دراین پژوهش به این نتیجه دست پیدا میکنیم؛ که پدیدهی فرارازمدرسه دارای منشا و علتهای مختلف است که شامل؛ فقر و فشارهای خانوادگی-تاثیرمدرسه (سورفتارمعلمان- عدم پویای مدرسه- فشارهای بیش ازحدتحصیلی) کشمکشهای خانواده و تاثیرخانواده در فشارها بر فرزندان و دانشاموزان. وتمامی این عوامل بر فرار از مدرسه تاثیرگذار است.