خلاصة:
ایــن پژوهــش بــا هــدف آزمــون نقــش واســطه ای هیجان هــای پیشــرفت در رابطــۀ جهت گیریهــای هدفــی و ســرمایۀ روان شــناختی بــا بهزیســتی تحصیلــی و رفتارهــای ســبک زندگــی تحصیلــی در دانش آمــوزان تیزهــوش دختــر و پســر انجــام شــد. ٣٦٦ دانش آمــوز تیزهــوش (١٨٢ پســر و ١٨٤ دختـر) بـه نسـخۀ تجدیدنظـر شـدة پرسشـنامۀ هـدف پیشـرفت (الیـوت و مورایامـا، ٢٠٠٨)، پرسشـنامۀ سـرمایۀ روان شـناختی (لوتانـز، آولیـو، آوی و نورمـن، ٢٠٠٧)، نســخۀ کوتــاه پرسشــنامه هیجان هــای پیشــرفت (عبدالله پــور، ٢٠١٥)، پرسشــنامه رفتارهــای ســبک زندگــی تحصیلــی ارتقادهنــده و بازدارنــده سـلامت تحصیلـی (صالـح زاده، شـکری و فتح آبـادی، ٢٠١٨الـف)، سـیاهه مشـغولیت مدرسـه (سـالملاـ آرو و آپادایـا، ٢٠١٢) و سـیاهۀ فرسـودگی مدرسـه (سـالملا ـ آرو، کیـورا، لسـکینن و نورمـی، ٢٠٠٩) پاسـخ دادنـد. نتایـج نشـان داد کـه در کل نمونـه و در نمونـۀ دانش آمـوزان دختـر و پسـر مـدل مفـروض واســطه گری نســبی هیجانــات پیشــرفت در رابطــه جهت گیریهــای هدفــی و ســرمایۀ روان شــناختی بــا بهزیســتی تحصیلــی و رفتارهــای ســبک زندگــی تحصیلـی سـلامت محور بـا داده هـا بـرازش مطلوبـی داشـت. عـلاوه بـر ایـن، نتایـج تخصیـص گروهـی روابـط سـاختاری بیـن متغیرهـای چندگانـه نشـان داد روابــط بیــن متغیرهــای مکنــون در دو گــروه دانش آمــوزان تیزهــوش دختــر و پســر هــم ارز بودنــد. درمجمــوع، نتایــج پژوهــش حاضــر در پیش بینــی اشـکال انطباقـی و غیرانطباقـی تلاش هـای پیشـرفت مدارنه یادگیرنـدگان، از یـک سـوی، شـواهد مضاعفـی را در دفـاع از منطـق مفهومـی نظریـۀ هـدف پیشـرفت فراهـم کـرد و از دیگـر سـوی، بـا تاکیـد بـر وجـه تکمیلـی سـازة سـرمایۀ روان شـناختی در تصریـح منطـق رجـوع یادگیرنـدگان بـه مدل هـای رفتـاری مختلـف، در گسـترش مرزهـای مفهومـی مواضـع مفهومـی ناظـر بـر انگیـزش پیشـرفت تحصیلـی موثـر واقـع شـد.
his study examined the mediating effect of achievement emotions on the relationship between goal orientations and psychological
capital with academic well-being and health-oriented academic lifestyle promoting/reducing behavirs amonn
male and female gifted students. 366 students (182 male and 184 female) responded to the Achievement Goal Questionnainre-
Revised (AGQ-R, Elliot & Murayama, 2008), Psychological Capital Questionnaire (PCQ, Luthans, Avolio, Avey & Norman,
2007), Achievement Emotions Questionniare-Revised (AEQ-R, Abdollahpour, 1394), Health-Oriented Academic LifeStyle Promoting/
Reducing Behaviors Questionnaire (HALSP-RBQ), School Engagement Inventory (SEI, Salmela-Aro & Upadaya, 2012),
School Burnout Inventory (SBI, Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen & Nurmi, 2009). Results indicated that for total sampel and for male
and female gifted students, the partially mediated model of achievement emotions on the relationship between goal orientations and
psychological capital with academic well-being and health-oriented academic lifestyle promoting/reducing behavirs had good fit
to data. The results of the group specificity of structural relations showed that the hypothesized relationships were equivalent for
both groups. In sum, on the one hand, these results showed that achievement goal theory in learners played an important role in explaining
adaptive and maladaptive acheivement-oriented efforts. On the other hand, the complementary feature of the psychological
capital construct was able to push the conceptual boundaries of motivation contemporary theories.