خلاصة:
این پژوهش باهدف بررسی رابطهی بین سبک مدیریت کلاس توسط اساتید و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی انجامشده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری دانش آموزان رشته علوم تربیتی تعداد نمونه آماری 326 نفر به روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سبکهای مدیریت کلاس ولفانگ (1970) و انگیزش تحصیلی هرمنس (1977) به ترتیب با پایایی 0/73 و 0/88 انجام شد. یافته نشان داد بین سبکهای مدیریت کلاس با آزادمنشانه و مشاورهای با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین سبک استبدادی و انگیزش رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سبک بیتفاوت با انگیزش تحصیلی رابطه وجود نداشت. در راستای یافتههای پژوهش بحث و پیشنهادهایی ارائه شد.
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between the classroom management style of the professors and the motivation of the students in the second year of elementary school. Descriptive-survey research method and statistical population of educational science students, a statistical sample of 326 people was used by cluster sampling method. Data collection tools were Wolfang\'s (1970) class management style questionnaire and Hermans\' (1977) academic motivation, respectively. It was done with reliability of 0.73 and 0.88. The findings showed that there is a positive and significant relationship between free-flowing and consultative classroom management styles with academic motivation, there is a negative and significant relationship between authoritarian style and motivation, and there was no relationship between indifferent style and academic motivation. In line with the findings of the research, discussions and suggestions were presented.
ملخص الجهاز:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره شانزدهم، زمستان 1401، صفحات 104-95 چکیده این پژوهش باهدف بررسی رابطهی بین سبک مدیریت کلاس توسط اساتید و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی انجامشده است.
شیرکوند و کاظمی (1393) در مطالعهای به بررسی رابطه مدیریت کلاس درس معلمان با انگیزش پیشرفت ریاضی دانش آموزان شهر کازرون پرداختند.
هدف اصلی تحقیق معرفی و توصیف سبک مدیریت کلاس درس معلمان است که میتواند تأثیر مثبتی بر انگیزه در درس ریاضی بین دانش آموزان شود.
کلوتز 1 (2013) در پژوهش خود به "رابطه بین مدیریت کلاس درس و خودپنداره دانش آموزان " پرداخته است.
یافتهها در این بخش به تحلیل فرضیات تحقیق پرداختهشده است که در جدول شماره یک به ارتباط بین سبکهای مدیریت کلاس درس و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداختهشده است.
آزمون همبستگی پیرسون رابطه مدیریت کلاس درس و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول1 آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد رابطه بین مدیریت کلاس و انگیزش 259/0 و سطح معناداری007/0 رابطه معناداری یافت شد.
آزمون همبستگی پیرسون رابطه سبک بیتفاوت مدیریت کلاس درس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول5 آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد رابطه بین دو سبکهای مدیریت کلاس در بررسی رابطه سبک مدیریت بیتفاوت153/0 و معناداری117/0 رابطه معناداری یافت نشد.
رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و خود پنداره ریاضی دانش آموزان.
بررسی رابطه مدیریت کلاس درس معلمان با انگیزش پیشرفت ریاضی دانش آموزان شهر کازرون.