خلاصة:
مقدمه: خودکارآمدی و باور بهخود میتواند نقش موثری در موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیت تاریک و بهزیستی معنوی انجام شد.
روشها: برای انجام این مطالعه از یک طرح مقطعی استفاده شد. این مطالعه در سال تحصیلی 97-1396 در جامعه دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد (587 N=). 300 نفر به روش تصادفی ساده جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس شخصیت تاریک و مقیاس بهزیستی معنوی استفاده گردید. تحلیل استنباطی دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرمافزار SPSS-24 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که که صفات شخصیت جامعهستیزی (001/0> P، 254/0-r=) و ماکیاولی (05/0> P، 138/0-r=) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند. اما بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج دیگر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی معنوی ارتباط مثبت و معنادار دارد (001/0> P، 291/0r=). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 14/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را میتوان بر اساس بهزیستی معنوی و صفت شخصیت تاریک جامعهسنیزی تبیین نمود
(144/0, R2=379/0, R=96/24F=).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که ویژگیهای ماکیاولی و جامعهستیزی با نقش منفی و بهزیستی معنوی با نقش مثبت بر خودکارآمدی تاثیرگذار هستند.
Introduction: Self-efficacy and Believe in self can play an effective role in studentschr('39') academic achievement. The aim of this study was to predict academic self-efficacy based on the characteristics of dark personality and spiritual well-being.
Methods: A cross-sectional design was used for this study. This study was performed in the female student population in the dormitories of the Qazvin University of Medical Sciences in the academic year of 2017-18 (N=587). 300 people were selected random sampling method for inclusion in the study. To collect data, of College Academic Self-Efficacy Scale, The Dark Triad Dirty Dozen and Spiritual Well-being Scale were used. Inferential analysis of data was done using Pearson correlation and Regression tests in SPSS-24 software.
Results: The results showed that there was a significant and negative relationship between antisocial personality traits (r=-0.254, P2 =0.144, R=0.379, F= 24.96).
Conclusion: This study showed that Machiavellian and sociological traits with negative role and spiritual well-being have a positive effect on self-efficacy.