خلاصة:
مقدمه: دانشجویان دانشگاه در پیشرفت حرفهای آینده کشور نقش مهمی دارند و باید با اصول اخلاقی حرفهای آشنا و آموزش ببینند. پژوهش
حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق حرفهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران انجام شد.
روشها: از روش ترکیبی برای انجام دادن این پژوهش استفاده شد. در بخش کیفی با رویکرد نمونهگیری هدفمند، با ١٤ نفر از خبرگان حوزه و
دانشگاه و به منظور کمک به طراحی ابزار تحقیق مصاحبه انجام شد. در بخش کمی با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای تعداد ٣٦٥ نفراز
اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی جهت پاسخ به پرشسنامه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در خصوص ادبیات پژوهش، مبانی
نظری و تعاریف علاوه بر روش اسنادی و کتابخانهای در مبحث میدانی از پرسشنامه اخلاق حرفهای محقق ساخته شامل عوامل فردی، آموزشی و
پژوهشی، سازمانی و محیطی با ٩٥ سوال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمونهای
توصیفی و تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد شاخص میانگین واریانس هر کدام از عوامل فردی (٠/٥٠٣) آموزشی و پژوهشی (٠/٥٢٧) سازمانی (٠/٥٢٣) و
محیطی (٠/٥٨٨) با سطح اطمینان ٠/٩٩ در ارتقای اخلاق حرفهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موثر بودند.
نتیجهگیری: مهمترین عوامل موثرفردی، سازمانی، آموزشیو پژوهشی، محیطی با توجه به مقدار t value برارتقای اخلاق حرفهای دانشجویی
١- (فردی) پایبند به رعایت ارزشهای مذهبی، انصاف، عدالت و صداقت وداشتن هوش و حساسیت اخلاقی و آگاه از تاثیر عملکرد ما بر
دیگران. ٢ - (آموزشی و پژوهشی) ایجاد محیط مناسب یاددهی، یادگیری و ارتقائ مهارتهای علمی، اجتماعی و پژوهشی، جدیت
استادان در ارزشیابی و دقت در رفتار اخلاقی دانشجویان. ٣- (سازمانی) تدوین منشور و کدهای اخلاقیو تاکید بررعایت آن از سوی
مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه و ایجاد فضای تقدیر از اقدامات شایسته وحمایت از پایبندی دانشجویان به اخلاق حرفهای. ٤-
(محیطی) پایبند نمودن به رعایت قانون و مقررات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و توجه جدی به اصول تربیت صحیح خانواده و
آموزش اخلاق از مقطع دبستان
The purpose of this article was to identify the factors and elements of professional ethics and to present a model for promoting the professional ethics of students of Islamic Azad University of Tehran. This research is a mixed type statistical population in the qualitative sector with purposeful sampling approach, 14 experts in the field and university and in the quantitative section, 365 faculty members of Islamic Azad University were selected by multistage cluster sampling method. In order to collect information on research literature, theoretical foundations and definitions in addition to the documentary and library method in the field, a researchermade professional ethics questionnaire including five dimensions and 95 questions was used. Descriptive, fitting and confirmatory factor analysis were used for data analysis. The results showed that the coefficients of each of the individual (0.503) educational and research (0.552) organizational (0.552) and environmental (0.558) coefficients contributed to the promotion of professional ethics of Islamic Azad University students. It was meaningful and accordingly a model for promoting students' professional ethics was developed. Structural equation modeling technique was also used to test and validate the conceptual model of research.