خلاصة:
هدف این پژوهش متناسبسازی و اعتباریابی برنامه شکوفایی پرما به منظور بهبود بهزیستی روانشناختی نوجوانان کمشنوا و والدین آنها بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع بنیادی و از نظر ماهیت و جمعآوری دادهها از نوع کیفی است. جامعه آماری آن از متخصصان روانشناسی و آموزش افراد استثنایی، معلمان و والدین نوجوانان کمشنوای شهر کاشان تشکیل میشد. نمونه پژوهش شامل چهار متخصص روانشناسی و آموزش افراد استثنایی، چهار معلم و چهار نفر از والدین نوجوانان کمشنوا میشد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. متناسبسازی و اعتباریابی برنامه در پنج مرحله بررسی پیشینههای نظری، بررسی برنامههای موجود، متناسبسازی برنامه، اعتباریابی برنامه و تبیین اعتباریابی آن انجام شد. از رویکرد دلفی برای متناسبسازی محتوا، از مثلثسازی بررسیکننده به منظور اعتباریابی، از روش درصد توافق متخصصان برای تعیین پایایی و از روش لاشه به منظور محاسبه شاخص روایی محتوایی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که پایایی برنامه با روش درصد توافق برابر با 93 درصد و شاخص روایی محتوایی آن برابر با 97/0 است. بنابراین، برنامه شکوفایی پرما به منظور بهبود بهزیستی روانشناختی نوجوانان کمشنوا و والدین آنها از روایی و اعتبار بالایی برخوردار است.
The purpose of this research is the adoption and validation of PERMA flourishing program to improve the psychological well-being of adolescents suffering from hearing loss and their mothers. This research is basic and qualitative. The study population included professionals in the fields of psychology and education of people with exceptional needs, teachers and parents of adolescents with hearing loss in Kashan City. 4 professionals in the fields of psychology of people with exceptional needs, 4 teachers and 4 parents of adolescents with hearing loss participated in this research. They were selected by purposive sampling method. Adoption and validation programs were done in five stages: literature review, investigation of current programs, implementing the program, validation of program and explaining its validation. Delfy approach for implementing the content, triangulation of investigator for validation, percentage of expert agreement method for determining reliability and Lawshe method for determining of content validation index were used. Findings indicated that the reliability of the program using the agreement percentage was 93% and the content validity index was 0.97. Therefore, PERMA has high validity and reliability for improving psychological well-being of adolescents with hearing loss and their parents.
ملخص الجهاز:
اسپنسر گروه آسيب شناسي زبان گفتار، دانشگاه متخصصان بهداشت راکي مونتين ، ايالات متحده چکيده هدف اين پژوهش متناسب سازي و اعتباريابي برنامه شکوفايي پرما به منظور بهبود بهزيستي روانشناختي نوجوانان کم شنوا و والدين آنها بود.
نتايج پژوهش ميرزاخاني ، رضايي ، امين بيدختي ، نجفي و رحيميان بوگر (١٣٩٦) بيانگر تأثير قابل توجه برنامه آموزشي شکوفايي بر احساس معنا، هيجان هاي مثبت ، روابط ، پيشرفت و مجذوبيت پژوهشگران جوان و نخبگان بود.
برنامه شکوفايي پرما به منظور بهبود بهزيستي روان شناختي نوجوانان کم شنوا و والدين آنها در پنج گام اعتباريابي شد که روند اعتباريابي آن در ادامه توضيح داده شده است .
در نهايت برنامه شکوفايي پرما به منظـور بهبود بهزيستي روان شناختي نوجوانان کم شنوا و والدين متناسب سازي و اعتباريابي شد.
Cacioppo, Berntson, Norris & Gollan 5.
Hallahan, Kauffman & Pullen 27.
Cao, Gao, Huang, Xiang, Zhang & 30.
Ashori & Najafi Ghanbari 11.
Novak & Suomi Najafi & Rahimian Bougar 13.
Lambert, Passmore & Joshanloo 14.
Evaluation of life satisfaction and quality of life and psychological well-being of deaf adolescents according to social scheduling theory.
Providing the psychological model of human flourishing based on the grounded theory: A qualitative research.
Examining the Effectiveness of Educating Flourishing on Positive Emotions, Relationships, Sense of meaning, Achievement and Engagements among Young Researchers and Elites.
Journal of Research in Educational Science, 11(36), 209-230 [in Persian].
The effectiveness of training based on the flourishing psychological model on happiness, competence, and social participation.
Positive Psychology Research, 7(1), 19-34 [in Persian].