خلاصة:
یکی از تحولات مهم تاریخی در دوران نخست خلافت عباسی، برکشیده شدن خاندانهای ایرانی بود. آنچنانکه از ابتدای تشکیل این خلافت تا زمان غلبه ترکان تقریبا اکثر مقدرات خلافت در دست وزرای ایرانی قرار گرفت. خاندانهای بختیشوع، نوبختی، برمکیان، سهل از جمله این خاندانهای بزرگی بودند که خدمات ارزندهای را به خلافت عباسی کرده و درهمان حال از امکانات و قدرت فراوانی نیز برخوردار شدند. پرسشی که همواره مطرح بوده اینکه نقش تاریخی این خاندانها در توسعه هویت ایرانی - اسلامی چه بوده است؟چگونه در حالی که آنها کارگزاران یک خلافت عربی بودند و باید نسبت به آن التزام میداشتند، موفق شدند در توسعه هویت ایرانی - اسلامی نیز اثرگذار باشند؟ فرضیه ما آن است که آنها علاوه بر آنکه هویتی ایرانی داشتند، مبانی اسلام را نیز به دقت میشناختند. نتیجه کار ما نشان میدهد که آنها نه تنها موفق شدند اسلام را در هویت ایرانی ادغام کنند، بلکه در دراز مدت موفق شدند هویت ایرانی را وارد جهان عرب کرده و به این وسیله نقش پر رنگی در ایجاد زیرساختهای لازم برای تمدن اسلامی داشته باشند. در این جا سعی شده است با روش تحلیل منابع تاریخی و نقد پژوهشهای جدید، ضمن توضیح موقعیت و شرایط حضور این خاندانها در بدنه خلافت عباسی و نیز با تفکیک نقش آنها به دو گروه کارگزاران و دانشمندان به این پرسشها پاسخ داده شود.
One of the important historical developments during the first period of the Abbasid caliphate was therise of Iranian families. As from the beginning of the formation of this caliphate until the conquest of the Turks,almost most of the caliphate powers were in the hands of Iranian ministers. The families of Bokhtishua,Nobakhti, Barmakian, and Sahl were among these great families that provided valuable services to the AbbasidCaliphate and at the same time enjoyed a lot of facilities and power. The question that has always been raised iswhat was the historical role of these families in the development of the Iranian-Islamic identity? How did theysucceed in the development of the Iranian-Islamic identity while they were executors of an Arab caliphate andhad to be committed to it? Our hypothesis is that in addition to having an Iranian identity, they also knew thebasics of Islam carefully. The result of our work shows that they not only succeeded in integrating Islam into theIranian identity, but in the long run they succeeded in bringing the Iranian identity into the Arab world andthereby played a colorful role in creating the necessary infrastructure for Islamic civilization. . Here, an attempthas been made to answer these questions by analyzing historical sources and criticizing new researches, whileexplaining the position and conditions of the presence of these families in the body of the Abbasid Caliphate, andalso by separating their roles into two groups of agents and scientists.