خلاصة:
این مقاله به منظور بررسی نتایج و پیامدهای اجرای برنامههای ارتباطی و رسانهای برای توسعه مشارکتهای اجتماعی در سمنها و خیریهها و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق گفتوگوهای نیمه ساختاریافته با 22 نفر از صاحبنظران و مدیران فعال درسازمانهای مردم نهاد و با نمونهگیری نظری گردآوری شده است. در این پژوهش از تحلیل 839 کد مفهومی حاصل از گفتوگوها در مجموع 574 مقوله محوری به دست آمد که 80 کد مفهومی مربوط به نتایج و پیامدهای مثبت ومنفی حاصل از اجرای برنامههای رسانهای و ارتباطی در سمنها وخیریهها بود که در قالب 68 کد محوری و 37 کد گزینشی تفکیک وارائه گردید. براساس یافتههای این پژوهش، "پیامدهای مثبت" اجرای برنامههای ارتباطی در توسعه مشارکتهای اجتماعی در سمنها و خیریهها عبارت است از: ارتقای جایگاه وتوانمند شدن سمنها و خیریهها، توسعه مبانی پژوهشی و علمی در سمنها و افزایش دستاوردهای علمی، فرهنگی و اقتصادی سمنها و"پیامدهای منفی" عدم اجرای برنامههای ارتباطی در توسعه مشارکتهای اجتماعی در سمنها و خیریهها شامل مواردی چون: ضعف در نظارت موثر بر فعالیت سمنها، ضعف در "کارآمدی" سمنها و ضعف در مدیریت دانش و مدیریت راهبردی در سمنها وخیریهها است که در مورد هریک براساس یافتههای پژوهش تحلیل و تفسیر مربوطه ارائه شده است.
This article has been conducted in order to investigate the results and consequences of theimplementation of communication and media programs for the development of social partnerships in NGOs andcharities and by the qualitative content analysis method. The data of this research was obtained through semistructured interviews with 22 experts and managers. active in non-governmental organizations and collected bytheoretical sampling. In this research, from the analysis of 839 conceptual codes resulting from theconversations, a total of 574 central categories were obtained, of which 80 conceptual codes were related to thepositive and negative results and consequences of the implementation of media and communication programs inNGOs and charities, in the form of 68 codes. Axial and 37 selective codes were presented. Based on the findingsof this research, the "positive consequences" of implementing communication programs in the development ofsocial partnerships in ngos and charities are: improving the status and empowerment of NGOs and charities,developing research and scientific foundations in ngos and increasing scientific achievements. , cultural andeconomic ngos and "negative consequences" of not implementing communication programs in the developmentof social partnerships in charities including things such as: weakness in effective monitoring of ngos activities,weakness in their "efficiency" and weakness in knowledge management and strategic management in ngos andcharities, in each case based on the findings of the research, the relevant analysis and interpretation ispresented.