خلاصة:
جمعیت، محور و مرکز توسعه و تغییرات اجتماعی در جهان معاصر بوده است. تغییرات جمعیتی، تقریباً هر جنبهای از زندگی ما و جهان پیرامون ما را تحتتأثیر قرار داده و اثرات متعددی بر خرده نظامهای اجتماعی، اقتصادی، و محیطی وارد ساخته و منشأ تحولات چشمگیری در این حوزهها گردیده است. ایران در قرن چهاردهم هجری شمسی با دگرگونیهای اجتماعی متعددی همراه بوده است؛ بهطوریکه میتوان این قرن را عصر دگرگونیهای اجتماعی قلمداد کرد. روزگار ما در ابتدای قرن با انتهای آن بسیار متفاوت است، و جمعیت یکی از مهمترین اجزای این تفاوت بوده است. آینده نیز قطعاً متفاوت خواهد بود، تاحدی بهدلیل تغییرات جمعیتی که اکنون صورت میگیرد. در واقع، تغییرات جمعیتی و هر آنچه با آن مرتبط است، همگی امروزی را ساختهاند که در مقایسه با گذشته بهنظر بیگانه میآید و آیندهای را میسازند که با امروز غریبه خواهد بود. در نیم قرن گذشته اکثر جمعیت در مناطق روستایی، و امروزه اغلب در مناطق شهری ساکن هستند، در گذشته اغلب جمعیت بیسواد، و حال اغلب باسواد هستند، در گذشته مردم در خانوارهای پرجمعیت زندگی میکردند و امروزه در خانوارهای کمجمعیت؛ در چند دهه گذشته از انفجار جمعیت و جوانی جمعیت صحبت میشد و حال آنکه امروزه از کاهش جمعیت و سالمندی جمعیت صحبت میشود. تنها نکته ثابت در مورد جمعیتهای انسانی این است که هیچگاه ثابت نبوده و همواره پویا و در حال تغییر و تحول میباشند. بنابراین، به جمعیت بایستی نگاهی پویا داشت و متناسب با تغییرات و آیندهنگری آن به اتخاذ سیاستها و برنامههای مطلوب و پویا در راستای بهرهبرداری از فرصتها و مقابله با چالشها پرداخت. فرصتها و چالشهای جمعیتی همواره در حال تحول و شدن دائمی هستند. به بیان دیگر، ماهیت و نوع فرصتها و چالشهای جمعیتی در طول زمان متفاوت است. از اینرو، تدوین سیاستها و برنامههای جمعیتی در هر دورهای مستلزم معین ساختن جهات آسیبزا و مسئلهآفرین روندهای جمعیتی از یکسو، و فرصتهای برآمده از تحولات جمعیتی، از سوی دیگر است. هرچند همه دورهها و مراحل گذار جمعیتی مستلزم سیاستگذاری است، ولی شاید سیاستگذاری در هیچ دورهای به اندازه سالهای اخیر، حساس، لازم و در صورت موفقیت، مؤثر نباشد. در این راستا، باتوجه به مسائل نوظهور جمعیتی، روندهای اخیر و آینده جمعیت کشور، جمهوری اسلامی ایران اقدام به بازنگری سیاستهای جمعیتی کرد و در 30 اردیبهشت 1393 سیاستهای کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاستها که در 14 بند تدوین شده است به موضوعات و محورهایی نظیر افزایش باروری به بالاتر از سطح جانشینی، تسهیل ازدواج و تشکیل خانواده، توانمندی جمعیت در سنین فعالیت، مدیریت مهاجرت و جابجاییهای داخلی و بینالمللی، سالمندی جمعیت و استفاده از ظرفیت و توانمندی سالمندان، ارتقاء سلامت جمعیت و کیفیت زندگی و غیره پرداخته است. از اینرو، سیاستهای کلی جمعیت، یکی از جامعترین سندهای سیاستی موجود در حوزه جمعیت است که رویکردی پویا و سیستمی به مسائل و فرصتهای جمعیتی حال حاضر و آینده کشور دارد و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، بهداشتی و محیط زیستی مرتبط با جمعیت را مدنظر داشته است. با اینحال، موفقیت سیاستها و برنامهها بستگی به عوامل مختلفی نظیر بودجه و برنامههای اجرایی منسجم و پایدار، ثبات و انسجام سیاستی، بهبود وضعیت اقتصادی جامعه، پذیرش اجتماعی، و حمایت از مطالعات و پژوهشهای جمعیتی دارد. در این ویژهنامه ابعاد و مسائل جمعیتی در ایران در سه حوزه ازدواج، باروری و مهاجرت در قالب شش مقاله علمی شامل «سبکهای همسرگزینی جوانان در بستر آرمانگرایی توسعهای»، «تغییرات نسلی و دورهای ازدواج»، «تمایلات باروری و تعیینکنندههای آن»، «احساس امنیت و قصد فرزندآوری»، «مادران و تربیت نسل با تأکید بردغدغههای اجتماعی مادران در رابطه با فرزندپروری»، و «تمایل به مهاجرت از ایران»، با استفاده از رویکرد میانرشتهای مورد کندوکاو و بررسی قرار گرفته است. در پایان، امید است این ویژهنامه که به کوشش علمی برخی از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران جمعیتشناسی، ارزیابی دقیق داوران محترم مقالات، و حمایت مدیر مسئول و سردبیرمحترم و اعضای هیئت تحریریه فصلنامه و به علاوه تلاش و پیگیری مجدانه سرکار خانم مهناز شاهعلیزاده، مدیر اجرایی فصلنامه، فراهم آمده است، برای محققان و سیاستگذاران مفید واقع شود.