خلاصة:
اهمیت نوآوری باز و نقشی که در افزایش مزیت رقابتی سازمانها دارد بر کسی پوشیده نیست. از طرفی به دلیل عدم مطالعة نظاممند نوآوری باز در دانشگاهها و وجود خلأ پژوهشی در این زمینه، واکاوی موانع فراروی دانشگاهها برای گذار از نوآوری بسته بهسوی نوآوری باز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر واکاوی موانع فراروی حرکت به سمت نوآوری باز در دانشگاه رازی است. این پژوهش ازنظر رویکرد جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) است. در مرحله کیفی با بهکارگیری روش پژوهش تحلیل تم با 15 نفر از خبرگان اقدام به مصاحبه شد. یافتههای مرحله اول با استفاده از روش کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) تجزیهوتحلیل شدند. سپس در مرحله کمی برای بررسی و رتبهبندی موانع در دانشگاه رازی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کمی شامل 110 نفر از اعضا هیئتعلمی باسابقه تجاریسازی، تدریس و یا پژوهش در حوزة کارآفرینی در دانشگاه رازی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با فن انتساب متناسب 86 نفر از آنها انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمی از آمار توصیفی بهره برده شد. طبق نتایج بهدستآمده، درنهایت هشت مقوله اصلی بهعنوان موانع شناسایی شد که به ترتیب عبارتاند از: موانع حمایتی، موانع ارتباطی، موانع فرهنگی، موانع ساختاری، سیاستگذاریهای کلان دولتی، موانع آموزشی، موانع انگیزشی و موانع شخصیتی. براساس نتایج بخش کمی موانع حمایتی دارای بالاترین میانگین (14/5) که نشاندهندة میزان اهمیت بالاتر و کمترین میانگین به موانع شخصیتی (82/3) در دانشگاه رازی نسبت داده شد.
The importance of open innovation and its role in increasing the competitive advantage of organizations cannot be over-exaggerated. On the other hand, due to the lack of systematic study of open innovation in universities and the research gaps in this field, it is of great importance to explore the barriers of universities to transit from closed innovation to open innovation. The present study aims to identify barriers to moving toward open innovation at Razi University. The research is a mixed-methods (qualitative/quantitative) study in approach. In the qualitative stage, the theme analysis method was used to identify the obstacles through semi-structured interviews with 15 experts who were selected by the snowball method. The results in this phase were analyzed by coding (open coding, axial coding, and selective coding). In the next stage (the quantitative phase), a researcher-made questionnaire was used to examine and rank the barriers using a descriptive survey. The statistical population in this phase consisted of 110 faculty members who had a background in commercialization, teaching, or doing research in the field of entrepreneurship at Razi University. By stratified random sampling, 86 people were sampled. Data in the quantitative phase were analyzed by descriptive statistics. According to the results, eight main categories were identified as barriers, including supportive barriers, communication barriers, cultural barriers, structural barriers, macro government policies, educational barriers, motivational barriers, and personality barriers. The highest and lowest means were found to be related to supportive barriers (5.14) showing their high importance and personality barriers (3.82) showing their low importance, respectively.