خلاصة:
در عصر حاضر، پدیده یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان یک مقوله مهم در تعیین بقا یا زوال یک سازمان مطرح گردیده است و در فرایندهای خلق ارزش و رقابتپذیری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه، تحلیل اثر سازمان یادگیرنده و تأثیر آن بر بازاریابی داخلی در شرکت برق منطقهای سمنان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بر اساس ماهیت از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شرکت برق منطقهای سمنان به تعداد 150 نفر و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران، 108 نفر از آنها هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقهای سمنان از حد متوسط، بالاتر بوده و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. به علاوه، نتایج آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، بیانگر آن است که بین زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده با بازاریابی داخلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در واقع، زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده، تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی داخلی دارند.
The purpose of this study is to investigate the requirements for creating learning organization and its relationship with internal marketing in Semnan Regional Electric Company. The study in terms of the type is applied and in terms of the method, descriptive-survey. In addition, this research is based on the nature of correlational. The statistical population of the study consisted of managers and official, permanent and contract employees of Semnan Regional Electric Company with 150 people and the sample was 108 persons are that were selected by random sampling method. The data gathering tool was a questionnaire which its validity using content and face validity and reliability using Cronbach's alpha coefficient has been reviewed and approved. The results of data analysis using T-test student showed that the requirements for creating learning organization, internal marketing and their components in Semnan Regional Electric Company are above average and are in a relatively favorable situation. In addition, the results of Pearson correlation tests and structural equation modeling (SEM) technique indicate that there is a positive and significant relationship between the requirements for creating learning organization and internal marketing. In fact, the requirements for creating learning organization have a positive and significant effect on internal marketing.