خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین پیامدهای بکارگیری الگوی رفتاری DISC در بهینه سازی ارتباطات وجوآوری در حوزه کسب و کارها و ارایه راهکار انجام شد. شیوه پژوهش به صورت تحلیلی و با استفاده از مطالعه میدانی و مقاله های مختلف در ارتباط با میزان بهره وری، مشکلات محیط های کاری و متغیرهای گوناگون موثر بر روابط افراد در این محیط ها و همچنین تیپ های شخصیتی با توجه به مبانی نظری مدل DISC بود. برای نتیجه گیری و تحلیل اصلاعات با مقایسه پژوهش های مختلف و بازنگری در نتایج و یافته های آنان بر مبنای نظری و تجربی حاصل، به شکل فراتحلیل به جمع بندی اقدام گردید. در پایان این موضوع آشکار شد که استفاده از الگوی رفتاری DISC در بهبود و بهینه سازی عملکرد سازمان ها موثراست، در عین حال که عدم تخصص پژوهشگر می تواند آسیب جدی به نتیجه کار برند.
This research was carried out with the aim of determining the consequences of using the DISC behavioral pattern in optimizing communication in the field of business and providing a solution. The research method is analytical and using field studies and various articles related to the level of productivity, the problems of working environments and various variables affecting the relationships of people in these environments as well as personality types according to The theoretical basis of the DISC model was In order to draw conclusions and analyze improvements by comparing different researches and reviewing their results and findings based on theoretical and experimental results, a meta-analysis was used to summarize. At the end of this issue, it became clear that the use of the DISC behavioral pattern is effective in improving and optimizing the performance of organizations, while the lack of expertise of the researcher can seriously damage the results of the work.
ملخص الجهاز:
با اين توضيحات مسئله اين است که مشخص کنيم : آيا بـا درک و تعيـين نـوع تيـپ شخصيتي فرد بر اساس مدل DISC و استفاده از شيوه هاي علمي برخورد با ايشان ميتوان ميزان بهـره وري فـرد را در محـيط کار بالا برد و پيامدهاي استفاده از اين روش چه مواردي ميتواند باشد؟ روش پژوهش اين پژوهش به شيوه تحليلي و با استفاده از مطالعه ميداني و مقاله هاي مختلـف در ارتبـاط بـا ميـزان بهـره وري، مشـکلات محيط هاي کاري و متغيرهاي گوناگون موثر بر روابط افراد در اين محيط ها و همچنين تيـپ هـاي شخصـيتي بـا توجـه بـه مباني نظري مدل DISC و پژوهش هاي صورت گرفته در اين زمينـه انجـام شـد.
نقاط ضعف تيپ شخصيتي D دخيل نکردن ديگران در حل مسائل به دليل تمايل به راه حل فوري؛ حذف بيش ازحـد جزئيـات ، بـه دليـل خلاصـه و کوتـاه کردن موضوعات ؛ بيحوصلگي در ارائه دستورالعمل هاي جزءبه جزء؛ اصرار براي انتقاد از افرادي که به ضرورت هـا توجـه ندارند؛ حفظ کنترل خود بر امور با واگذاري مسئوليت ها، اما بدون اختياردادن بـه سـايرين ؛ رهبـري ديگـران بـا زورگـويي به طوري که سؤالي مطرح نکنند يا درباره مشکلات احتمالي بحث نکنند؛ نشان دادن واکـنش تهـاجمي، وقتـي کـه ديگـران سعي ميکنند تا اقتدار يا استقلال آنها را محدود کنند؛ انجام کارها همراه با حس فوريت ، که ممکن است باعـث اضـطراب بيمورد در ديگران شود.