خلاصة:
هدف تحقیق حاضر اثر بخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی در نشانگان کودکان دارای اختلال بیشفعالی در شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان اختلال نارسایی توجه – بیشفعالی در کودکان پسر و دختر 5 تا 10 ساله شهر تهران بودند که در سال 1400-1401 به انستیتو روانپزشکی شهر تهران مراجعه کردهاند، بودند, روش نمونهگیری در دسترس بود، از کودکان پسر و دختر دارای اختلال بیش فعالی بر اساس فهرست نشانه مرضی کودک (CSI-4) شناخته شده به تعداد 30 نفر انتخاب شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود، که پس از انتخاب تصادفی گروه آزمایش و گواه، مداخله درمانی برروی گروه آزمایش اجرا گردیدو گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکردند یافته نشان داد که گروه آزمایش به مراتب شرایط مطلوبی را تجربه کردند و از تمرکز ذهنی بهتری برخوردار بودند.
ملخص الجهاز:
ويژگي مهم خلاقيت در الگوي نو 1-Deficit/Hyperactivity Disorde Attention سلامت روان اين است که باعث مي شود توانايي هاي دروني فرد به صورتي کارآمد و موثر يکپارچه شوند، در چنين حالتي توانايي هاي فرد به عوض آن که به طور عادي به خدمت گرفته شود، در شکل نوين سازماندهي مي شود.
يکي ا٧ز مفاهيم کليد٨ي در اين الگو انعطاف پذيري است ، وقتي ذهن فرد از توليدگري باز مي ماند به تدريج مستعد اضطراب و افسردگي مي شود، زماني که درمانگر از خلاقيت در روان درماني استفاده مي کند به مراجعين خود فرصت مي دهد تا مشارکت فعالي در درمان پيدا کرده و از تخيل خود براي توليد راه حل هاي مناسب استفاده کند (بلانتر، ٢٠٠٣ به نقل از پيرخائفي، ١٣٩٩١).
يافته هاي پژوهش آزمون فرضيه : الگوي باليني خلاقيت درماني بر نشانگان ذهني کودکان داراي اختلال کمبود توجه / بيش فعالي مؤثر است .
بنابراين با توجه به ميانگين هاي اصلاح شده در نمودار ٤-١ و نتايج جدول ٤-٦ نتيجه گرفته مي شود که الگوي باليني خلاقيت درماني در شرکت کنندگان گروه آزمايشي به نسبت گروه کنترل تاثير بيشتري بر نشانگان ذهني کودکان داراي اختلال کمبود توجه / بيش فعالي داشته است .
فرضيه اول اين بود که الگوي باليني روش خلاقيت درماني بر نشانگان ذهني کودکان داري اختلال کمبود توجه / بيش فعالي ، مؤثر است .
فرضيه دوم اين بود که الگوي باليني خلاقيت درماني بر نشانگان ذهني کودکان دختر داراي اختلال کمبود توجه / بيش فعالي موثر است .