خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر وابستگی به فضای مجازی و پرخاشگری در نوجوانان دختر است. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه نوجوانان دخترساکن شهرستان قصرشیرین در سال 1401 را تشکیل دادند وحجم نمونه 32 نوجوان دختر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (16 نفر) و کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اعتیادبه اینترنت یانگ (1998) پرخاشگری اهواز (1375) استفاده گردید و مداخله واقعیت درمانی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای در گروه آزمایش انجام گردید. دادههای پژوهش با استفاده آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مآنکوا) مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که واقعیت درمانی در سطح (01/0> P، 027/2435F=) بر وابستگی به فضای مجازی و پرخاشگری در نوجوانان دختر در مرحله پس آزمون اثرمعناداری داشته است. بنابراین با عنایت به معنی دارشدن فرضیه این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در این پژوهش، واقعیت درمانی توانسته است موجب کاهش وابستگی به فضای مجازی و پرخاشگری در نوجوانان دختر شهرستان قصرشیرین گردد.
ملخص الجهاز:
فضاي مجازي مجموعه اي از تعاريف نمادين است که شبکه اي ١Lenhart ٢Felt & Robb ٣Keles , McCrae & Grealish ٤Odriozola-González & Planchuelo-Gómez ٥Sharma, Anand, Kumar, Lenin Singh, Thakur, Mondal, & Kohli از عقايد و باورها در چارچوب تعامل و داد و ستد را معرفي مي کنند.
پژوهشگران ، وابستگي به فضاي مجازي يا استفاده بيمارگونه از اينترنت را اعتيادي رفتاري شامل ناتواني فرد در کنترل زمان استفاده ازاينترنت توصيف کرده ٧Stadtfeld, Vörös, Elmer, Boda & Raabe ٨Odriozola-González & Planchuelo-Gómez ٩Huckins, DaSilva, Wang, Hedlund, Rogers & Nepal ١٠Gómez-Galán, , Martínez-López, Lázaro-Pérez & Sarasola اند که منجر به اخلال در کارکرد رواني، ؛ اجتماعي، تحصيلي و شغلي فرد ميشود(ديويس ، ٢٠١٦).
يعني، نتيجه گرفته ميشود دراين پژوهش ، مداخله واقعيت درماني بر وابستگي به فضاي مجازي و پرخاشگري در نوجوانان دختر موثر بوده است .
نتايج اين مطالعه نشان داد که مداخله واقعيت درماني ميتواند در کاهش ميزان استفاده از فضاي مجازي و پرخاشگري رابطه معنادار دارد .
پيشنهاد ميگردد مشاوران و روانشناسان براي کاهش وابستگي به فضاي مجازي و پرخاشگري با توجه به نتايج پژوهش حاضر، جلسات و کارگاه هاي آموزش واقعيت درماني را در برنامه کاري خود قرار دهند.
Social networks consumption and addiction in college students during the COVID-19 pandemic: Educational approach to responsible use.
A systematic review: The influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents.