خلاصة:
فرهنگ دموکراتیک شامل مجموعهای از ارزشها، نگرشها، قواعد و رویههای مشترک شهروندان و نهادهاست که بدون وجود آنها دموکراسی محقق نمیشود. کودکستانها و مدارس ابتدایی نقش کلیدی در آموزش و انتقال فرهنگ دموکراتیک ایفا میکنند چراکه نحوه مواجهه و برخورد اولیه با جامعه و حوزه عمومی را به کودکان میآموزند. هدف این مقاله گسترش شناخت پیرامون آموزش فرهنگ دموکراتیک به خردسالان و ابزارهای خلاقه این آموزش است. سوالات اصلی عبارتند از اینکه خردسالان، محیط اجتماعی کلاس و نقش خود در آن را چگونه درک میکنند؟ کدام یک از ادراکات کودکان نسبت به محیط کلاس، ویژگیهای فرهنگ دموکراتیک را منعکس میکند؟ دادههای این مقاله شامل نقاشیها و توضیحات شفاهی 125 کودک از مدارس کشورهای قبرس، اسراییل، لیتوانی، پرتغال و بریتانیاست که برنامه آموزش یادگیری سواد فرهنگی را اجرا کردهاند. روش مورد استفاده، تحلیل محتوای دادهمحور، شامل مقولهبندی کیفی دادهها، کمیکردن مولفههای اصلی، و تفسیر بازاندیشانه محتوای نقاشی هاست. این مطالعه نشان میدهد که چگونه کودکان 5 تا 6 ساله قادرند ایدهها، اصول و رویههای فرهنگ دموکراتیک، از جمله مشارکت، همکاری، مذاکره، گفتوگو، گوش دادن و بیان افکار خود را توضیح دهند. تحلیل دادهها شامل پنج مقوله موضوعی از نحوه تفکر کودکان پیرامون زندگی اجتماعی در کلاس درس شان، رویکرد نسبت به فرهنگ دموکراتیک و درک نقش خود در تمرین این فرهنگ در مدرسه میشد. رویکرد کودکان نسبت به قوانین؛ اظهاراتشان پیرامون اقداماتی که به تنهایی یا به عنوان عضوی از یک گروه انجام میدهند و دیدگاههایشان نسبت به هدف و فایده این اقدام، مبنای مقولهبندی ما را تشکیل میداد. تحلیلها نشان میدهد که نقاشی با همسالان یک فرآیند چندوجهی و گفتوگومحور برای یادگیری فرهنگ دموکراتیک است. کودکان نه تنها در تعامل کلامی، بلکه در تعامل بصری نیز در زنجیرههای گفتوگو شرکت میکنند. از آنجایی که توانایی مشارکت در گفتوگو، یک مهارت اصلی در آموزش دموکراتیک تلقی میشود مربیان باید زنجیره گفتوگوهای دیداری را به عنوان راهی برای آشناسازی دانشآموزان با فرهنگ دموکراتیک و ممارست در آن، درنظر گیرند.
ملخص الجهاز:
سؤالات اصلي عبارتند از اينکه خردسالان ، محيط اجتماعي کلاس و نقش خود در آن را چگونه درک ميکنند؟ کدام يک از ادراکات کودکان نسبت به محيط کلاس ، ويژگيهاي فرهنگ دموکراتيک را منعکس ميکند؟ داده هاي اين مقاله شامل نقاشيها و توضيحات شفاهي ١٢٥ کودک از مدارس کشورهاي قبرس ، اسرائيل ، ليتواني، پرتغال و بريتانياست که برنامه آموزش يادگيري سواد فرهنگي را اجرا کرده اند.
سؤالات اصلي عبارتند از اينکه خردسالان ، محيط اجتماعي کلاس و نقش خود در آن را چگونه درک مي کنند؟ کدام يک از ادراکات کودکان نسبت به محيط کلاس ، ويژگي هاي فرهنگ دموکراتيک را منعکس مي کند؟ تحليل پاسخ اين سؤالات نشان ميدهد که چگونه نقاشي با همسالان به منزله يک شيوه گفت وگويي معناساز و عرصه تجسم ، بيان و محک زدن مقدمات و قواعد زندگي اجتماعي و زيستن با يکديگر عمل ميکند.
آيا خردسالان از ظرفيت مشارکت در امور دموکراتيک ، فرهنگ شهروندي و عمل به عنوان شهروند برخوردارند؟ به گفته پژوهشگران ، کودکان در سنين ٣ تا ٥ سال ، نقادانه با ديدگاه هاي گوناگون پيرامون مسائل مدني درگير ميشوند & Erickson) (٢٠١٥ ,Winograd ;٢٠١٧ ,٢٠٠٤ ,Vasquez ;٢٠١٨ ,Sharkey ;٢٠١٩ ,Thompson نيازهاي ديگران در اجتماعات و محيط هاي روزمره خود تشخيص ميدهند.
در دهه ٢٠٠٠ ميلادي، پژوهشگران (به طور مثال ، & Coates ;٢٠٠٩ ,Atkinson ;٢٠٠٩ ,Ivashkevich ;٢٠٠٣ ,Anning ٢٠١٥ ,Deguara ;٢٠١١ ,Coates) به تغيير پارادايم تحقيقات به سمت نقاشي کودکان ، به عنوان يک فرآيند ارتباطي متأثر از زمينه هاي [کانتکست هاي] اجتماعي-فرهنگي مختلف و جوامع پيراموني کودکان اشاره کرده اند و اينکه چگونه ميتوان از طريق بيان بصري کودکان به اين تأثيرات پي برد.