خلاصة:
آموزش املا مستلزم خرده مهارتها و تواناییهای بسیار است که متناسب با آسیب به هر یک از این خرده مهارتها، یک نوع غلط املایی در فراگیر شکل میگیرد؛ میتوان به خطاهایی از نوع حافظه بینایی، حافظه توالی بینایی، حساسیت شنوایی، آموزشی، دقت، حافظه شنوایی و نارسانویسی اشاره کرد؛ به همین دلیل آموزش و یادگیری املا چندان آسان نیست. پژوهش حاضر در سال تحصیلی 1401-1400 در مرکز اختلالات یادگیری و دبستان قایم کرمانشاه و در پایه سوم انجام شده است. هدف پژوهش، بررسی راههای تقویت املای «پوریا» دانش آموز کلاس سوم ابتدایی و ارایه روشهای مناسب برای بهبود و حل مشکلات ضعف املا وی است. روش تحقیق کیفی و از نوع آموزش پژوهی و از نظر هدف کاربردی است. جهت رسیدن به هدف پژوهش، پس از بررسی و اعتباربخشی، راه حلها به صورت موقت تعیین و اجرا شدند برای گردآوری دادهها از مشاهده، دفتر املا و پوشه کار دانش آموز و مطالعه کتب، مقالات و مجلات مختلف استفاده شده است. نتایج نشان داد که با استفاده از فلش کارت تصویری، املای تقویت حافظه، استفاده از املا همراه بازی و آزمون-مطالعه-آزمون، املای دانش آموز به طور قابل توجهی بهبود یافت و علاقه به درس املا در او نسبت به قبل از اجرای طرح، بیشتر شده است.
ملخص الجهاز:
اثر بخشي اجراي روش بازيدرماني و خرده فعاليت در بهبود و تقويت املاي «پوريا» فرحناز حيدري نسب ١ ، فرزانه شادماني 2 ١ دکتري زبان و ادبيات فارسي دانشگاه رازي ، مدرس دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد صدوقي (نويسنده مسئول ) ٢ کارشناس ارشد روانشناسي باليني ، مهارت آموز دانشگاه فرهنگيان شهيد صدوقي کرمانشاه ، ايران چکيده آموزش املا مستلزم خرده مهارت ها و تواناييهاي بسيار است که متناسب با آسيب به هر يک از اين خرده مهارت ها، يک نوع غلط املايي در فراگير شکل ميگيرد؛ ميتوان به خطاهايي از نوع حافظه بينايي، حافظه توالي بينايي، حساسيت شنوايي، آموزشي، دقت ، حافظه شنوايي و نارسانويسي اشاره کرد؛ به همين دليل آموزش و يادگيري املا چندان آسان نيست .
بنابراين دانش آموزان براي نوشتن صحيح واژه ها در درس املا& نياز به کسب خرده مهارتها و تواناييهاي بسياري دارند به همين دليل آموزش و يادگيري املا& کار چندان آساني به حساب نميآيد اختلال در املاي دانش آموزان ، يکي از اين اختلالات يادگيري است و اگر چنانچه روش پايدار در آموزش حروف و اجراي املا انجام نگيرد، منجر به اختلال در املا ميشود.
با توجه به اهميت راهبرد دانش آموز محور بودن در فعاليت هاي کلاس ، پژوهش در راستاي پاسخگويي به اين سوالات است : ١- انواع مشکلات و اختلالات املانويسي در «پوريا« چه هستند؟ ٢- علل اختلالات املانويسي در پوريا چه چيزهايي هستند؟ ٣- با چه راهکارهايي ميتوان اختلالات املانويسي در «پوريا» را کاهش داد؟ ٤- اگر اختلال املا نويسي برطرف نشود چه مشکلاتي براي پوريا پيش خواهد آمد؟ ٥- چه موانعي بر سر راه پژوهش قرار دارد؟ ١-٤ مباني نظري به طور کلي واژه ها از نظر املايي به سه گروه تقسيم ميشوند: گروه اول کلماتي هستند که مانند واژه ميز، املاي آنها را ميتوان با توجه به تناظر واج - نويسه پيش بيني کرد (کلمات باقاعده ).