خلاصة:
هدف این پژوهش، مقایسه میزان تاثیر روش آموزشی چند حسی فرنالد بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه چهارم ابتدایی منطقه سه شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشرآموزان نارساخوان دختر پایه دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل میداد. برای تعیین حجم نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین 14 منطقه شهر اصفهان، ناحیه سه و از بین مدارس ناحیه سه یک مدرسه (مدرسه روشنگران) انتخاب گردید، سپس از بین دانش آموزان مدرسه منتخب 30 نفر آزمودنی با ناتوانی یادگیری خواندن با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. مداخله روش چند حسی فرنالد روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده دراین پژوهش علاوه بر تشخیص معلم، چک لیست نارساخوانی، ماتریسهای پیش رونده ریون و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی) بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات افراد در گروه تحت مداخله روش فرنالد نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 <p). به عبارت دیگر روش فرنالد باعث بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان گروه آزمایش در پس آزمون شده است.
ملخص الجهاز:
تاثير آموزش چند حسي فرنالد بر ميزان عملکرد خواندن کودکان نارساخوان چهارم ابتدايي شهر اصفهان سارا مرادي ١، زهره نصراللهي ٢، ليلا آني زاده 3 ١- دکتراي تخصصي روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان (نويسنده مسئول ) ٢- آموزگار ابتدايي، کارشناسي حسابداري صنعتي، دانشگاه علمي کاربردي واحد بروجرد ٣- آموزگار ابتدايي، کارشناس الهيات (فقه و مباني حقوق اسلامي)، دانشگاه پيام نور واحد ملاير چکيده هدف اين پژوهش ، مقايسه ميزان تأثير روش آموزشي چند حسي فرنالد بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پايه چهارم ابتدايي منطقه سه شهر تهران بود.
آموزش مهارت هاي ادراک بينايي (سامع سياهکل رودي، عليزاده و کوشش ، ١٣٨٨)، آموزش مهارت هاي آگاهي واج شناختي (فارابي، بياضي و تيموري،١٣٨٩)، آموزش راهبردهاي فراشناختي (دائمي،١٣٩١) آموزش تمرين رايانه اي (معظمي گودرزي، فرخي گودرزي و نظري،١٣٩٥)، آموزش راهبردهاي حافظه فعال (کريمي و عسکري،١٣٩٢)، آموزش نوروفيدبک (نظري و همکاران ،١٣٩٣)، آموزش توجه بر اساس برنامه ي فلچر (چوپان زيده ، عابدي و پيروز زيجردي،١٣٩٤)، آموزش راهبردهاي شناختي (يار محمديان ، قمراني، سيفي وارفع ، ١٣٩٤)، مداخله ي ترميمي مبتني بر روش داويس (محمدي فر، مهدي نژاد، جناابادي، زارعي، ١٣٩٤) ازجمله ي اين روش هاست .
2- Fernald Multi-Sensory Teaching Method 1- Shovman & Ahissar جامعه ي آماري پژوهش شامل کليه ي دانش آموزان نارساخوان دختر پايه چهارم ابتدايي در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ تشکيل ميداد که در مناطق ٢٧ گانه تهران مشغول به تحصيل بودند.
مقايسه اثربخشي روش هاي چند حسي فرنالد و اورتون بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر پايه سوم ابتدايي شهر اصفهان .