خلاصة:
زمینه و هدف: دوران جنینی، یکی از مهمترین مراحل حیات کودک به شمار میرود. هرگونه رفتار
آگاهانه و غیرآگاهانه مادر باردار، نقش اساسی در رشد جسمی و روانی جنین ایفا میکند. چنانچه
مادر، سوء تدبیر نماید و رفتارهایی انجام دهد که از رهگذر آن به سلامت جسم و روان وی آسیب وارد
شود، تبعات و مسئولیتهایی برای وی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، بررسی فقهی تکلیف مادر
در قبال حق سلامت جنین است.
مواد و روشها: مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به گردآوری دادههای مرتبط با مبانی فقهی
مسئولیت مادر در مقابل رعایت سلامت و بهداشت جنین پرداخته است.
نتیجهگیری: در حال حاضر، عدم تصریح قانون گذار، این ابهام را به همراه میآورد که مادر باردار
می تواند بدون توجه به سلامت و بهداشت جنین، آزادانه اراده خود را اعمال نماید؛ این فرضیه به دلیل
قواعد کلی حاکم بر افعال و ترک فعلهای انسانی و با استناد به ادله فقهی حقوقی متعددی برگرفته از
کتاب، سنت و قواعدی از قبیل لاضرر، وجوب دفع ضرر محتمل، تسبیب، احترام، لایبطل دم امرء
مسلم، بهداشت به عنوان مقدمه واجب نگهداری از جنین و بحث فقهی مقاصد شریعت، رد و امکان
الزام مادر به رعایت سلامت جنین استنباط میشود.
Background and Aim: One of the most important stages of a child′s life is the fetal period. Any conscious and unconscious behavior of the pregnant mother plays an essential role in the physical and mental development of the fetus. If the mother makes bad plans and behaves in ways that harm her physical and mental health, it will have consequences and responsibilities for her. The purpose of this study is to investigate the jurisprudence of the mother's duty towards the right of the fetus’s health. Materials and Methods: This descriptive-analytical study has collected data related to the jurisprudential foundations of the mother's responsibility in relation to the fetus’s health and hygiene. Conclusion: Now, the lack of clarification by the legislator brings the ambiguity that the pregnant mother can freely use her will regardless of the fetus’s health. This hypothesis would be rejected due to the general rules governing human actions and leaving human actions and by referring to numerous legal jurisprudence evidences taken from Quran, tradition and rules such as harmlessness, the obligation to avoid possible harm, Tasbib, respect, inviolability of certain things, health as an introduction to take care of the fetus and the jurisprudential discussion of the purposes of Sharia and the possibility of requiring the mother to observe the fetus’s health is inferred.