خلاصة:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎدران داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼل ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﻣﺎدران داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻋﺎدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻏﯿﺮ آزﻣﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺗﻤﺎﻣﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دﺧﺘﺮ ﮐﻪ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401-1400 در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺮج در ﺣﺎل ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر ﺗﻌﺪاد ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 3000 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از روش آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و از ﻧﺮم اﻓﺰار spss ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از آزﻣﻮن t ﺑﺮای ﻣﻌﻨﯽ داری ﺿﺮاﯾﺐ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ از ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻓﻘﻂ ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻘﺘﺪراﻧﻪ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﯾﺎدﮔﯿﺮی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار دارد.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ روان رﻧﺠﻮرﺧﻮﯾﯽ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﯾﺎدﮔﯿﺮی 0/59- ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ اﺳﺖ. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽدار ﺑﯿﻦ اﺧﺘﻼل ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺑﺮونﮔﺮاﯾﯽ ﺑﺎز ﺑﻮدن و ﺑﺎ وﺟﺪان ﺑﻮدن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.
ملخص الجهاز:
با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون t برای معنیداری ضرایب رگرسیون مشخص شد که از بین سبک دلبستگی فقط سبک دلبستگی مقتدرانه با اختلال یادگیری رابطه معنی دار دارد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص برون گرایی و سبک دلبستگی مقتدرانه مثبت میباشد یعنی با شیوه فرزندپروری مقتدرانه، میزان برون گرایی افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص با وجدان بودن و سبک دلبستگی مقتدرانه مثبت میباشد یعنی با سبک دلبستگی مقتدرانه میزان با وجدان بودن افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص روان آزردگی و سبک دلبستگی مستبدانه مثبت میباشد یعنی با سبک دلبستگی مستبدانه، میزان روان آزردگی افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص برون گرایی و سبک دلبستگی مستبدانه مثبت می باشد یعنی با سبک دلبستگی مستبدانه میزان برون گرایی افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص گشودگی و سبک دلبستگی مستبدانه منفی میباشد یعنی با سبک دلبستگی مستبدانه میزان گشودگی افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص برون گرایی و سبک دلبستگی سهلگیرانه مثبت میباشد یعنی با سبک دلبستگی سهلگیرانه میزان برون گرایی افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص گشودگی و سبک دلبستگی سهلگیرانه مثبت میباشد یعنی با سبک دلبستگی سهلگیرانه میزان گشودگی افزایش مییابد.
رابطهی بین دانش آموزان عادی در شاخص با وجدان بودن و سبک دلبستگی سهلگیرانه مثبت میباشد یعنی با سبک دلبستگی سهلگیرانه، میزان با وجدان بودن افزایش مییابد.
همچنین معنی دار آزمون f نشانگر آن است که متغیرهای پیش بین سبک دلبستگی و دانش آموزان عادی با اختلال یادگیری رابطه ی معناداری دارند.