خلاصة:
هدف: بین المللی شدن سازمانها یکی از ارکان توجه به تحول و توسعه در کشورهای مختلف میباشد که نهاد کتابخانه ها به عنوان یک سازمان علمی نیز از این قاعده مستنثی نیست. لذا در این راستا هدف تحقیق حاضر ارایه الگوی بین المللیسازی نهاد کتابخانه ها با تأکید بر ابعاد مدیریت تحول است.روش پژوهش: روش تحقیق از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی است. روش گردآوری داده ها استفاده از مصاحبه با خبرگان است. جامعه آماری را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و خبرگان در حوزه مورد مطالعه) تشکیل میدهند. روش تعیین حجم نمونه گلوله برفی بود که طی آن 25 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و دلیل آن رسیدن به اشباع نظری و عدم احصاء اطلاعات جدید از طریق خبرگان بود. جهت بررسی روایی و پایایی به دلیل کیفی بودن یافته ها با ادبیات تحقیق و نظر دو داور خارجی مور استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش داده بنیاد استفاده گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که، 510 گزاره مفهومی به دست آمد که با توجه به اشتراکات معنایی آنها در 5 بعد شامل: ابعاد سیاسی و حکومتی، علمی و فناوری، انسانی و فرهنگی، ساختاری و سازمانی و بعد اقتصادی و اجتماعی تقسیمبندی شدند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توجه به ابعاد سیاسی و حکومتی، علمی و فناوری، انسانی و فرهنگی، ساختاری و سازمانی و بعد اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در بین المللیسازی نهاد کتابخانه ها دارد.
Objective: The internationalization of organizations is one of the pillars of attention to change and development in different countries, and the institution of libraries as a scientific organization is no exception to this rule. Therefore, in this regard, the purpose of this study was to present a model of internationalization of libraries with emphasis on the dimensions of change management.Methodology: The research method is applied with a qualitative approach. The method of data collection is to use interviews with experts. The statistical population consists of experts familiar with the subject of research (university professors and experts in the field of study). The method of determining the sample size was a snowball in which 25 people were selected as the sample size and the reason was to achieve theoretical saturation and not count new information through experts. The opinion of Moore's two external arbitrators was used. The data method was used to analyze the data. Results: The findings showed that 510 conceptual propositions were obtained which according to their semantic commonalities in 5 dimensions including: political and governmental dimensions, scientific and technological, human and cultural, structural and organizational and economic dimensions and were socially divided. Conclusion: According to the research findings, it can be concluded that attention to political and governmental, scientific and technological, human and cultural, structural and organizational dimensions and economic and social dimensions has an important role in the internationalization of libraries.
ملخص الجهاز:
ارائه الگوي بين المللي سازي نهاد کتابخانه ها با تأکيد بر ابعاد مديريت تحول خديجه تيرافکن ١ | سيده نيلوفر شامرادي ٢ | سيد فرشاد موسوي ٣ | امير تيرافکن ٤ ١- کارشناس ارشد گروه مديريت آموزشي ، دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران ٢- کانديداي دکتري گروه مديريت آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد تهران شمال ، تهران ، ايران (نويسنده مسئول )gmail.
com@shamoradi٨٤٩ ٣- کارشناس ارشد گروه روانشناسي کودکان استثنايي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد کرمان ، کرمان ، ايران ٤- کارشناس ارشد گروه برنامه ريزي آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد ساري ، ساري ، ايران اطلاعات مقاله چکيده هدف : بين المللي شدن سازمان ها يکي از ارکان توجه به تحول و توسعه در کشورهاي مختلف مي باشد که نهاد کتابخانه ها به عنوان يک سازمان علمي نيز از اين قاعده مستنثي نيست .
لذا در اين راستا هدف تحقيق حاضر ارايه الگوي بين المللي سازي نهاد کتابخانه ها با تأکيد بر ابعاد مديريت تحول است .
در اين مرحله با توجه به اشتراکات معنايي آن ها الگوي پيشنهادي بين المللي سازي نهاد کتابخانه در ٥ دسته ابعاد مديريت تحويل شامل : عوامل سياسي و حکومتي ، علمي و فناوري ، انساني و فرهنگي ، عوامل ساختاري و سازماني و عوامل اقتصادي و اجتماعي تقسيم بندي شدند.
Strauss, Anselm and Corbin, Juliet بحث و نتيجه گيري براساس اطلاعات جمع آوري شده و تحليل آن ها الگوي پيشنهادي بين المللي سازي نهاد کتابخانه با تأکيد بر مديريت تحول چندسطحي شکل گرفت .
Analyzing and evaluating the position of the country's universities in the indicators of internationalization of higher education from the students' point of view; A case study of University of Tehran.