خلاصة:
امروزه تجهیزات رایانهای جزو مهمترین داراییهای هر سازمان هستند که نگهداری و تعمیرات این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه مدیریت فرایند یکی از راههای بررسی شرایط و موقعیت فعلی سازمان و زمینهساز بهبود و اصلاح آن است، پژوهش حاضر با هدف مدیریت فرایندهای نگهداری و تعمیرات سیستمهای رایانهای «دانشگاه یزد» صورت گرفت و در آن با دیدی چندجانبه سعی در شناسایی شکافها و کمبودهای موجود در روند نگهداری و تعمیرات این تجهیزات شده است. بدین منظور ابتدا واحد فناوری اطلاعات دانشگاه با سایر سازمانهای مشابه مقایسه شد و فرایندهای مربوط به نگهداری و تعمیرات تجهیزات رایانهای مستندسازی شدند. در ادامه دادههای نهماهه مربوط به گزارش خرابی تجهیزات، برای اطلاع از روند خرابیهای اتفاقافتاده، بررسی روابط موجود در بین آنها و همچنین کمک به مهندسی مجدد فرایندها، استخراج شده و با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی تحلیل شدند. در آخر نیز با توجه به مسائل و مشکلات موجود و همچنین چارچوب طبقهبندی فرایندهای نت واحد آموزشی، راهکارهای عملی و متناسب با شرایط دانشگاه از طریق نظرسنجی خبرگان مشخص و با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی اولویتبندی شدند.
Today, computer equipment is one of the most important assets of any organization, and its maintenance is very important. Considering that process management is one of the ways to investigate the current situation of the organization and pave the way for its improvement and modification, the present study aimed to manage the maintenance processes of computer systems at the Yazd University, which were carried out with a multilateral view. It has tried to identify gaps and deficiencies in the process of maintenance of these equipment. For this purpose, first, the university's IT department was compared with other similar organizations and the processes related to the maintenance and repair of computer equipment were documented. Then, the nine-month data on equipment failure reporting was extracted to inform the process of failures, to investigate the relationships between them, as well as to help re-engineer the processes. The data was analyzed using data analysis techniques. Finally, considering the existing problems and also the framework for classification of the maintenance processes of the educational unit, practical solutions appropriate to the university conditions are determined through surveys of experts and analytical hierarchy process (AHP).