خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر یادگیری خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در رابطه بین باورهای معرفت شناسی و فرسودگی تحصیلی بر روی نمونه ای 384 نفره از دانشجویان بالاتر از ترم 4 دانشگاه پیام نور شیراز انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و پس از جمع آوری داده ها، ارزیابی الگوی پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و استفاده از برنامه AMOS، انجام گرفت و یافته های حاصل از تحلیل الگویابی معادلات ساختاری برازش خوب الگوی نظری اولیه را با داده ها مورد تأیید قرار داد، و پس از اصلاح مدل مفهومی، برازندگی بسیارخوب الگوی نهایی با داده ها حاصل گردید. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که باورهای معرفت شناختی دانشجویان، در شکل گیری نگرش آنها نسبت به فلسفه آموزش و تحصیل نقش تعیین کننده ای دارد و این نگرش ها و باورها به واسطه یادگیری خودتنظیمی، منجر به جهت گیری انگیزشی دانشجویان از طریق انتخاب اهداف پیشرفت می شود. جهت گیری که می تواند از یک طرف، پیشرفت و موفقیت یا از طرف دیگر، استرس و فرسودگی تحصیلی را در بلند مدت برای دانشجویان به ارمغان داشته باشد. در نتیجه، آگاهی دانشجو از فرایندهای شناختی خود، هم در انتخاب اهداف پیشرفت و هم در انتخاب مسیر صحیح یادگیری (خودتنظیمی شناختی) نقش تعیین کننده ای دارد.
The present research was conducted with the aim of investigating the mediator role of selfregulated
learning and progress goals in the relationship between epistemological beliefs and
academic burnout on a sample of 384 students above the 4th semester of Payam Noor
University in Shiraz. The sample members were selected using the random cluster sampling
method and after collecting the data, the evaluation of the proposed model was carried out
using the path analysis method and using the AMOS program, and the findings from the
analysis of the structural equation modeling were a good fit of the initial theoretical model.
confirmed with the data, and after modifying the conceptual model, a very good fit of the final
model with the data was obtained. The results of the present research showed that students'
epistemological beliefs play a decisive role in the formation of their attitudes towards the
philosophy of education and education, and these attitudes and beliefs, through self-regulation
learning, lead to students' motivational orientation through the selection of goals. Progress is
made. An orientation that can bring progress and success on the one hand, or stress and
academic exhaustion on the other hand, for students in the long term. As a result, the student's
awareness of his cognitive processes plays a decisive role both in choosing progress goals and
in choosing the correct learning path (cognitive self-regulation).
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که باورهای معرفت شناختی دانشجویان، در شکل گیری نگرش آنها نسبت به فلسفه آموزش و تحصیل نقش تعیین کننده ای دارد و این نگرش ها و باورها به واسطه یادگیری خودتنظیمی، منجر به جهت گیری انگیزشی دانشجویان از طریق انتخاب اهداف پیشرفت می شود.
افرادی که اهداف - educational burnout - Salmla-error and Natann - Maslach - self-regulation learning - achievement goals - learning goal - performance goals-approaching عملکرد- گرایش را انتخاب میکنند بر به نمایش گذاشتن مهارت های خود در مقایسه با دیگران تأکید دارند.
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی از - Tikkanen - Akyol - Tanaka - Huijun –Putvin & danilz - Stana & Opreab - Hulleman - Diseth & Kobbeltvedt - Liem, Lau, & Nie - Linnenbrink - Moller - Murayama - Vansteenkiste - Harackiewicz مرحله ای استفاده شد.
[In Persian] Hakami, Sara, Shokri, Omid, (2016), the relationship between the goal orientations of progress and academic well-being: a model of the mediating effects of progress emotions, Educational Measurement and Evaluation Quarterly, Year 5, Number 11.
[In Persian] Jamali, Marzieh and Kiamanesh, Alireza and Bagheri, Fariborz, (2016), structural model of progress goals, academic burnout and academic performance: Investigating the mediating role of self-regulated learning, Knowledge and Research Quarterly in Applied Psychology, Year 18, Number 68.
[In Persian] Jamali, Marzieh and Kiamanesh, Alireza, (2015), The role of academic progress goals and burnout in academic performance: through the mediation of outcome expectation and self-disciplined learning, Developmental Psychology Quarterly: Iranian Psychologists, Year 13, Number 52.