خلاصة:
تحقیق حاضر به بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی کارکنان رسمی فرماندهی انتظامی شهرستانهای ساحلی استان در سال 1391 می پردازد. عوامل بسیار زیادی در رضایت شغلی کارکنان ارتباط دارند، لیکن به دلیل محدودیت های موجود، صرفاً به بررسی برخی از این عوامل مانند: رابطه بین انگیزش، شرایط و زمینه ارتقاء، جایگاه سازمانی، پیشرفت شغلی و رضایت شغلی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع کاربردی است و به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری تحقیق، کارکنان رسمی فرماندهی انتظامی شهرستان های ساحلی استان مازندران است که حجم آن تقریباً 800 نفر می باشد که به جهت کمبود امکانات و زمان، مطالعه بر روی کل افراد جامعه امکان پذیر نبود؛ لذا به منظور تسهیل در اجرای این تحقیق، اقدام به نمونه گیری از روی جدول مورگان شده و نمونه ای به حجم 260 نفر مورد مطالعـه قرار گرفت .جهت گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد استفاده شده است. پرسش نامه تحقیق شامل 31 سوال بسته پاسخ گردآوری شده است. تحلیل داده ها به وسیله ضریب هم بستگی رتبه ای اسپیرمن و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است.
The current study investigates the factors associated with job satisfaction of the personnel of the police of the coastal cities of the province of Mazandaran in 1391. Since many factors are associated with the personnel's satisfaction, a few of them such as the relationship between motivation, conditions of promotions, organizational status, job enlargement, and job satisfaction are studied here. The method of the study is practical and is done in descriptive survey-based method. The sample population includes the personnel of the police of the coastal cities of the province of Mazandaran with the volume of 800 people which due to time and equipment limitations, a sample volume of 260 people were chosen based on Morgan table. In order to collect data, a standard questionnaire was used. The questionnaire consisted of 31 close-ended questions. The analysis of the data is done by Spearman's rank correlation coefficient in SPSS software.
ملخص الجهاز:
هرزبرگ بر اساس پاسخ های طبقه بندی شده به این نتیجه رسید که پاسخ هایی که در آن 1 53 1 Motivation 2 Need 3 Motivation- Hygiene Theory افراد شغل خود را خوب یا عالی می دانستند، در مقایسه با پاسخ هایی که افراد طی آن دربـاره شـغل خـود احساسـی ناخوشایند داشتند، تفاوت های زیادی وجود دارد و برخی از این ویژگی ها با رضایت شغلی ارتباط داشـته و برخـی دیگر نیز موجب نارضایتی فرد از کار می شوند.
بدون شک عوامل زیـادی در رضـایت شـغلی مـؤثر اسـت کـه مدیر هر سازمان باید با توجه به اهمیت هر کدام از عوامل که از نتایج تحقیقات حاصل شده است ، آن هـا را مـدنظر قرار داده و در جهت ارتقاء رضایت شغلی کارکنان سازمان به کار گیرد.
ساعتچی ، (١٣٧٩)، در تحقیق خود تحت عنوان " نگرش کارکنان درباره عوامل مـؤثر در رضـایت شـغلی و تـرک خدمت " به این نتیجه دست پیدا کرد که هر قدر رضایت شغلی افراد در محیط کار بالا باشد، به همان اندازه کارایی و عملکرد افزایش پیدا می کند.
سـن و تحصیلات : جدول ٢ـ توزیع فراوانی افراد نمونه برحسب سن و تحصیلات {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ضرایب هم بستگی رتبـه ای اسپیرمن فرضیه اول : بین عامل انگیزشی و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
Since many factors are associated with the personnel's satisfaction, a few of them such as the relationship between motivation, conditions of promotions, organizational status, job enlargement, and job satisfaction are studied here.