خلاصة:
با توجه به خلاء موجود در خصوص چگونگی ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکتها و سازمانها خدماتی، در این پژوهش تلاش شده است مدلی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمانهای خدماتی ارائه گردد. بدین منظور با استفاده از روش تئوری سازی داده بنیاد و با بکارگیری نرم افزار Atlas ti، شاخص ها و مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فناوری کشور طراحی شده است. ارزیابی مدل حاصله از طریق نظرسنجی سه نفر از خبرگان حوزه آمادگی الکترونیکی انجام شد، تا خبرگان میزان موافقت خود را با هر یک از اجزا (ابعاد مدل و معیار ها) و نیز کل چارچوب پیشنهادی اعلام دارند. در نهایت با استفاده از توزیع پرسشنامه و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) وزن معیارهای مدل مشخص شده است. نتایج حاصل تحقیق نشان میدهد، مدل آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی دارای دو بعد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائهدهنده خدمت و آمادگی الکترونیکی جامعه هدف میباشد که هر یک دارای معیار ها و زیر معیارهایی میباشند.
The study has tried to provide a model to e-readiness assessment in service organizations. For this purpose, using Grounded Theory and application of software Atlas ti, indicators and e-readiness assessment model of appropriate services and congruent with economic, social and its technology has been developed. The resulting model is evaluated by three experts in the field e-readiness survey was conducted, the experts agreed with each of the components and the proposed framework are announced. Finally, using questionnaires distributed and analytic hierarchy process (AHP) model criteria weight is obtained. The results of the survey show, The resulting model contains the e-readiness of the service provider and E-Readiness target population with different criteria and sub criteria.
ملخص الجهاز:
طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی شدن در سازمان های 1 خدماتی ایران با استفاده از روش تئوریسازیداده بنیاد روح الله نوری ٢، محمود امام ویردی 3 تاریخ دریافت :٩٥/١/٢٩ تاریخ پذیرش :٩٥/٣/٢٠ چکیده با توجه به خـلاء موجـود در خصـوص چگـونگی ارزیـابی آمـادگی الکترونیکـی شرکت ها و سازمان ها خدماتی، در این پژوهش تلاش شده اسـت مـدلی بـرای ارزیـابی آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی ارائه گردد.
بـدین منظـور بـا اسـتفاده از روش تئوری سازی داده بنیاد و با بکارگیری نرم افزار Atlas ti، شـاخص هـا و مـدل ارزیـابی آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی مناسب و متناسب با شرایط اقتصـادی، اجتمـاعی و فناوری کشور طراحی شده است .
Computer System Policy Project (CSPP) این پروژه یک مدل خودارزیابی با نام «راهنمای آمادگی برای زندگی در دنیـای شـبکه - یی »١ ارائه شد، که آمادگی الکترونیکی را بـه عنـوان «میـزان آمـادگی یـک جامعـه بـرای مشارکت در دنیای شبکه یی» تعریـف کـرده اسـت (پـروژة سیاسـت گـذاری سیسـتم هـای کامپیوتری، ١٩٩٨).
گرچه در ظاهر همۀ این ابزارها به دنبال ارزیابی آمادگی الکترونیکی هستند، اما با توجه به تعاریف مختلفـی که از این مفهوم ارائه میکنند و نیز اهداف و جهت گیریهای مختلفـی کـه مـدنظر قـرار میدهند و همچنین روش های متفاوتی که برای این ارزیابی مورد استفاده قرار میدهنـد کاملاً از یکدیگر متمایز میشوند.
یافته های پژوهش مدل بدست آمده جهت ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح سازمان خدماتی دارای دو بعد، آمادگی الکترونیکی سازمان ارائـه دهنـده خـدمت و بعـد آمـادگی الکترونیکـی جامعه هدف میباشد(شکل ٢).
(2000), Readiness for the Networked world: A Guide for the developing Countries.